Biegłość w poruszaniu się po Internecie wymaga stałej aktualizacji informacji. Copywriting jest jednym z zawodów, które wymagają stałego odświeżania wiedzy – to, co było popularne parę miesięcy temu, dziś już może być przeżytkiem. Specyfika pracy wymaga, by regularnie sprawdzać, jakie są trendy w copywritingu.
Copywriting na przestrzeni lat
Na samym początku treści copywriterskie skupiały się wokół tworzenia tekstów na ulotki, sloganów reklamowych lub wpisów w social-mediach. Wystarczyły chwytliwe, krótkie hasła, by przyciągnąć uwagę odbiorcy. Małe zapotrzebowanie na treści powodowało niską konkurencyjność na rynku, dlatego nie było wymogu na tworzenie specjalistycznych tekstów.
Dynamiczne zmiany w świecie Internetu przyniosły ciekawe skutki, w postaci rozwoju trendu content marketingowego. Jego założenia całkowicie odmieniły działania marketingowe, które dotychczas sprowadzane były do chwytliwych sloganów. Pojawił się stale rosnący popyt na merytoryczne treści, wpływające na pozycjonowanie w wyszukiwarkach Google’a oraz budowanie marki osobistej. Teksty o lekkiej konstrukcji przestały mieć tak duże znaczenie, a ich przesyt zniechęcił użytkowników. Nastały czasy nowej ery pisarzy i tak powstał dotychczas nieistniejący zawód – content writer.
Tworzenie tematycznych treści, by zwiększyć profesjonalny wygląd firmy, stało się podstawą, bez której ciężko przebić się na wysoce konkurencyjnym rynku. Content writing to nie jedyna odmiana copywritingu, powstała w wyniku ciągłych zmian w internetowym świecie. Inną możliwością jest ghostwriting, czyli anonimowe pisanie specjalistycznych tekstów, artykułów i wielu innych. Personalne korzyści zostają skierowane na zleceniodawcę, natomiast rzeczywisty autor zrzeka się wszelkich praw do napisanych utworów. Powstały także seo copywriter, sales copywriter, e-commerce copywriter, a lista wciąż się aktualizuje i nowe formy pisarstwa przybywają. Każdy zawód ma swoje określone cechy, a wszystkie odnogi mieszczą się w ogólnym określeniu – copywriting.
Trendy w copywritingu
Pewne jest to, że stałym elementem tworzenia skutecznych treści pozostają nadal szerokie kompetencje pisarskie, warunkujące dobry odbiór wśród użytkowników. Zamiłowanie do pisarstwa kreuje coraz to nowsze zawody zawarte w szerokiej definicji copywritingu. Jedną z nowości jest np. microcopy, które polega na zamieszczaniu krótkich informacji na stronie, ułatwiających użytkownikom swobodne lawirowanie wśród treści.
Wzrost liczby klientów
Pandemia przyniosła ze sobą ogólny kryzys gospodarczy na całym świecie, ale także otworzyła nowe możliwości w wirtualnej rzeczywistości. E-commerce przeżywa rozkwit jak nigdy dotąd, coraz więcej firm przenosi się do Internetu, a co za tym idzie – rośnie popyt na internetowy marketing. Rosnąca konkurencyjność na stronach internetowych wymaga od ich założycieli szczególnej dbałości o najdrobniejsze szczegóły, a także wyróżnienie się profesjonalnymi artykułami oraz przyciągającymi uwagę tekstami. Warto postawić na poszerzanie wiedzy w zakresie umiejętności korzystania z narzędzi analitycznych, natomiast darmowe poprawki będą już odbierane jako zwyczajowa usługa.
Finanse
Obecny rynek przeżywa trudne chwile, ale elastyczność cenowa pozostaje bez zmian, przynajmniej w zakresie zawodu copywritera. Klasyczne stawki za 1000 znaków nie powinny ulegać zmianie. Zleceniodawcy odpowiadają za regulowanie cen usług, a różne możliwości inwestycyjne oraz odmienne zapotrzebowanie sprawia, że teksty wciąż można zamówić w szerokim przedziale cenowym. By zwiększyć wzrost wynagrodzenia, należy przede wszystkim postawić na zwiększenie kompetencji. Stały rozwój umiejętności zapewni solidnych kontrahentów i wpłynie na zwiększenie Twojego potencjału finansowego.
Trendy w copywritingu – podsumowanie
Nadchodzący rok niesie ze sobą wiele zmian. Copywriting jest jednym z zawodów, który stale ewoluuje. Dlatego podstawą jest ciągłe aktualizowanie wiedzy, regularny rozwój kompetencji oraz – przede wszystkim – aktywne słuchanie i reagowanie na potrzeby klientów. Nie ma uniwersalnej przepowiedni na trendy przyszłego roku. Ale z całą pewnością należy śledzić wszystkie nowiny ze świata marketingu, który bardzo szybko się zmienia. To pozwoli na oferowanie najbardziej aktualnych usług.
No Comment