Zasada odwróconej piramidy to nie dawkowanie emocji, nie analityczne dochodzenie do sedna sprawy tylko gruba dawka informacji na samym starcie. To trochę tak, jakbyś chciał w sekundę wyrzucić z siebie wszystko co wiesz, pozostawiając na koniec tylko szczegóły. Chcesz zastosować tę formę w swoim tekście? Czytaj dalej i dowiedz się, jak to zrobić.
Co to jest zasada odwróconej piramidy?
Według jednej z teorii celem zasady odwróconej piramidy jest umieszczenie najważniejszych informacji na samym początku tekstu. Najlepiej w leadzie. Definicja mówi też o zatrzymaniu czytelnika i skłonieniu do przeczytania całego artykułu. Pozornie to nie ma sensu bo jedno wyklucza drugie, ale wchodząc w temat głębiej musisz zauważyć, że jest to sprytnie skonstruowany schemat.
Owszem, na początku mają być umieszczone kluczowe informacje, ale w sposób niewyczerpujący. To ma być taka zajawka. Czytasz na przykład, że nadchodzi okropna burza. Ale jaki to jedno zdanie ma sens, jeżeli nie doczytasz gdzie i kiedy ma być ta nawałnica? Pisanie w stylu zasady odwróconej piramidy doskonale opanowały gazety. To właśnie one w tytułach i pierwszych słowach piszą co, gdzie i kiedy się wydarzyło, a dopiero w kolejnych zdaniach zajmują się szczegółami.
Dlaczego zasada odwróconej piramidy jest wartościowa?
Jako czytelnicy mediów internetowych w zasadzie nie czytamy tekstów, które nam się wyświetlają na ekranach tylko je oglądamy, przelatujemy wzrokiem. Szukamy na szybko odpowiedzi na nurtujący nas temat. Jesteśmy czymś zainteresowani więc chcemy mieć odpowiedź od razu. Już, teraz. Zasada odwróconej piramidy to bardzo sprzyjający takiemu czytelnikowi sposób pisania treści. Dzięki niej odbiorca może:
- być spokojnym, że nie pominie niczego ważnego – szeroko rozpisana treść może spowodować, że czytelnik pominie znaczącą wzmiankę. Może się przecież rozkojarzyć czy bardziej skupić na wcześniejszym akapicie i „po ptakach”. Jeżeli jako autor zdecydujesz się pisać według zasady odwróconej piramidy, to do takiej sytuacji nie dojdzie, bo Twoim zadaniem będzie zebranie wszystkich perełek informacyjnych w tytule, leadzie czy ewentualnie pierwszym akapicie tekstu.
- zaoszczędzić czas – bo długie ślęczenie i wyciąganie z artykułu konkretnej informacji jest nużące i czasochłonne. W zasadzie odwróconej piramidy chodzi o uniknięcie takiej sytuacji. Owszem, jeżeli czytelnika nic nie pospiesza to może się oddać lekturze, ale raczej wtedy wybiera książkę. Natomiast w sytuacji, kiedy każda minuta jest ważna, to podanie podstawowej informacji w pierwszej pigułce jest bezcenne.
Jak zatrzymać czytelnika w myśl zasady odwróconej piramidy?
Zastanawiasz się pewnie po co pisać cały artykuł, skoro założenie jest takie, że czytelnik przeczyta z tego tylko kilka pierwszych zdań. Cóż, podstawna wątpliwość. Musisz jednak przypomnieć sobie w czym tkwi diabeł? W szczególe. Właśnie dalsza część artykułu jest po to, żeby zagłębić się w drobnostkach i tak umiejętnie nimi operować, żeby skłonić odbiorcę do przeczytania całości.
To jest trochę tak jak z lekturami szkolnymi. Przeczytałeś wszystkie? Tak? To super. Ale ci, którzy posiłkowali się streszczeniami doskonale wiedzą, że kiedy przyszło do napisania sprawdzianu to już nie było tak kolorowo. Zawsze trafiło się pytanie o jakąś kluczową dla całości wzmiankę czy sugestię, która rzutowała na wydźwięk całej treści. Zasada odwróconej piramidy to dokładnie takie streszczenie. Jeżeli czytelnik przeczyta tylko główne informacje to owszem, może odejść zadowolony, ale efekt synergii uzyska dopiero wtedy, gdy zainteresuje się szczegółami.
Podsumowanie
Zasada odwróconej piramidy to sposób na pisanie tekstów dla tych odbiorców, którzy chcą szybko i łatwo znaleźć konkretne informacje. Autor, decydujący się na wykorzystanie tej formy powinien pamiętać o tym, aby:
- Stworzyć taki tytuł, aby czytelnik od razu wiedział o czym jest artykuł.
- Najważniejsze informacje umieszczać na samym początku tekstu.
- Operować szczegółami w myśl zasady, że najważniejsze lokujemy pierwsze.
- Pisać prostym i treściwym językiem.
Autor tekstu: Katarzyna Gancarz
No Comment