Nie wystarczy, aby tekst był merytoryczny i ciekawy, żeby ludzie chcieli go przeczytać. Równie ważna jak treść pozostaje wizualna strona tekstu. Może ona ułatwiać bądź utrudniać lekturę, sprzyjać zapamiętywaniu informacji lub je wręcz uniemożliwiać. Jak odpowiednio sformatować tekst?
Gdzie szukać narzędzi do formatowania tekstu
Każdy dokument Word zaopatrzony jest w podstawowe narzędzia formatowania tekstu, do których dostęp prowadzi przez zakładkę narzędzia główne. To tam można zdecydować, jaką czcionkę się wybierze, określić jej wielkość, wprowadzić pogrubienie i kursywę, potrzebne odstępy między wierszami, marginesy oraz ostateczny kształt tekstu. Biegłość w korzystaniu z narzędzi głównych jest konieczna w pracy każdego copywritera.
Formatowanie tekstu – prawdy uniwersalne
Na początku, ważne aby zorientować się, co do wytycznych osoby zlecającej napisanie tekstu. Jeśli takowych nie ma, warto trzymać się podstawowych zasad, czyli: Times New Roman, czcionka 12, odstęp 1,5, wyjustowanie. Nagłówki w tekście mają swoją własną hierarchię i oznaczenia, typu H1, H2, H3. Im wyższy numer, tym mniejsza czcionka.
Przeczytaj również: Strategia copywriterska – na czym polega?
Styl nagłówków dobierać możemy we wspomnianej zakładce narzędzia główne, w galerii stylów, znajdującej się po prawej stronie dokumentu Word. Nagłówki pozwalają uporządkować tekst, wyodrębnić tematycznie poszczególne fragmenty, co sprzyja lekturze i pozwala czytelnikowi szybciej dotrzeć do niezbędnych treści.
Sierotki a formatowanie tekstu
Sierotki to inaczej pojedyncze litery, zostające na końcu wiersza. Sierotkami najczęściej zostają spójniki typu: i czy a. Ile osób, tyle podejść do sierotek, trzeba przy tym zaznaczyć, że dwie najczęściej stosowane metody ich przeniesienia na początek zdania, nie należą do najlepszych.
Zarówno shift+enter, jak i wciskanie spacji do oporu, grożą rozjechaniem się tekstu i powstaniem trudnych do zniwelowania dziur. O wiele rozsądniej jest umieścić kursor w miejscu, gdzie powinien się znaleźć dany spójnik, następnie nacisnąć na klawiaturze backspace oraz wstawić twardą spację, czyli spację nierozdzielającą, którą można uzyskać poprzez naciśnięcie ctr+shift+spacja. Taki zabieg uchroni tekst przed niefortunnym podobieństwem do sera szwajcarskiego.
Niuanse w formatowaniu tekstu
Ważne, aby nie zapominać, że szeryf to nie tylko urzędnik. To również dekoracyjne zakończenia czcionek charakterystyczne dla czcionek szeryfowych, do których możemy zaliczyć chociażby: Times New Roman, MS Serif, Constantia i Georgia. Czcionki te sprzyjają lekturze długiego tekstu, dlatego wykorzystuje się je w książkach, publikacjach, katalogach oraz wszelkiego rodzaju drukowanych materiałach. Czcionki bezszeryfowe z kolei zwiększają przejrzystość i ułatwiają czytanie na małych ekranach, stąd doskonale nadają się do nagłówków, tytułów czy tekstów w aplikacjach. Wśród nich wymienić można: Arial, Tahoma, Helvetica oraz Calibri.
Formatowanie tekstu a ranga informacji
Trzeba to powiedzieć otwarcie – nie wszystkie informacje w tekście mają tę samą rangę. Niektóre są ważniejsze od innych, co możemy zasygnalizować pogrubieniem, kursywą, innym kolorem czcionki, podkreśleniem lub zakreśleniem oznaczonym adekwatną ikonką ab pędzelek i kolor. Wybrane słowo wystarczy zaznaczyć poprzez dwukrotne kliknięcie i nadać mu pożądany charakter. Jeśli chce się wymienić informacje albo uporządkować je w kolejności, z pomocą przychodzą listy, zawierające punktory w postaci symboli i liczb, które mogą poprzedzić wybrane linijki. Ich stosowanie ułatwia czytelnikowi poruszanie się w tekście, gdyż sprzyja powstaniu klarownej struktury.
Ułatwienia w formatowaniu tekstu
Dobra wiadomość polega na tym, że jeśli tworzy się określony typ tekstów, można zdefiniować formatowanie, które będzie do niego automatycznie stosowane. W tym celu należy prawym przyciskiem myszy zaznaczyć w galerii stylów wybrany styl i zmodyfikować wytyczne, takie jak czcionka i jej wielkość, odstępy między wierszami itp. oraz zaznaczyć opcję zastosowania do każdego nowego dokumentu. To pozwala oszczędzić nerwy i zdecydowanie ułatwia pracę.
Autor tekstu: Karolina Habryło
No Comment