Czasy, gdy traktowaliśmy social media jako czystą rozrywkę, już dawno się skończyły. Obecnie można zaryzykować tezę, że nie wykorzystując mediów społecznościowych w biznesie, nie istniejesz. Dzisiaj o tym, czym jest social media marketing i jakie możliwości przed nami otwiera.
Czym jest social media marketing?
Social media marketing to grupa działań w obszarze mediów społecznościowych, które mają prowadzić do osiągnięcia określonych celów. Jako te nadrzędne możemy wymienić wzrost rozpoznawalności marki, budowanie odpowiedniego wizerunku i dotarcie do nowych klientów.
Zgodnie z danymi przedstawionymi w raporcie Digital 2024 z mediów społecznościowych korzysta 24,8 mln dorosłych Polaków, co stanowi blisko 75% ogółu populacji osób pełnoletnich. Biorąc te liczby pod uwagę, wydaje się jasne, że obecność w „socialach” to idealny sposób na szukanie nowych klientów. Gdy już ich znajdziemy, naszym zadaniem jest budowanie z nimi relacji, co prowadzi do generowania ruchu na stronie internetowej i potencjalny wzrost sprzedaży towarów lub usług.
Dlaczego warto postawić na marketing w social mediach?
Być może prowadzisz własną działalność, ale nie odważyłeś się jeszcze na otwarcie na marketing w social mediach. Całkiem możliwe, że czytasz ten artykuł w poszukiwaniu argumentów za tym, aby zrobić ten krok w kierunku mediów społecznościowych. Zastanówmy się więc, jakie korzyści przynosi nam social media marketing:
- Budowanie wiarygodności i zaufania do firmy
Treści, które publikujesz, powinny pojawiać się regularnie, a przede wszystkim muszą być merytoryczne i przydatne dla potencjalnych klientów. W ten sposób budujesz wizerunek eksperta, a obserwujący będą wracać w poszukiwaniu wartościowego contentu.
- Korzystanie z zaangażowania obserwujących
Ten punkt w naturalny sposób wiąże się z poprzednim. Przy odrobinie wysiłku możesz sprawić, że będziesz żył ze swoimi followersami w idealnej symbiozie – Ty im prezentujesz wysokojakościowe treści, a oni udostępnią je szerszemu gronu odbiorców, tworząc coraz większą grupę skupioną wokół Twojej marki.
- Targetowanie odbiorców
Narzędzia, które oferują portale społecznościowe, pozwalają nam na precyzyjne określenie naszej grupy docelowej. Dzięki temu trafiamy z naszym komunikatem i z naszą ofertą do ludzi, którzy autentycznie mogą być zainteresowani skorzystaniem z naszych usług.
- Bezpośredni kontakt z odbiorcami
To chyba największa zaleta social mediów. Media społecznościowe dają nam możliwość nieograniczonego i błyskawicznego kontaktu z klientem. Skracamy dystans, dzięki czemu stajemy się dla niego bardziej autentyczni. Możemy spytać odbiorcę o opinię na temat oferowanego produktu, a nawet zaangażować go w jego powstawanie. W ten sposób w naturalny sposób budujemy jego lojalność wobec naszej firmy.
- Analiza skuteczności działań
Gdy zaczynasz swoją przygodę z marketingiem w social mediach, naturalne jest, że nie wszystkie Twoje decyzje będą strzałem w dziesiątkę. Na szczęście dzięki statystykom dostępnym na profilach firmowych możesz regularnie monitorować skuteczność podejmowanych działań oraz wprowadzać ewentualne modyfikacje. Obserwując konkurencję, możesz także śledzić obecnie obowiązujące trendy i dostosować do nich swoją ofertę.
Przeczytaj również: Komunikacja w social mediach – dlaczego jest ważna?
Social media marketing – jak go prowadzić?
Prowadząc konto na Facebooku czy Instagramie, nie wystarczy, że raz na jakiś czas wrzucisz post. Nie osiągniesz zakładanych efektów, jeśli się w to nie zaangażujesz. Tworząc plan na kampanię w social mediach, musisz wziąć pod uwagę, do kogo chcesz trafić oraz jakie usługi lub produkty oferujesz. Powinieneś też uzbroić się w cierpliwość i być konsekwentnym, ponieważ wyniki nie przyjdą z dnia na dzień.
Jest kilka dróg, które prowadzą do celów, które sobie założyłeś. Planując strategię „podboju” social mediów, są aspekty, które zawsze powinieneś mieć na uwadze:
- Tworzenie wartościowych treści – treści, które publikujesz, muszą pojawiać się regularnie, a przede wszystkim należy je dostosować do grupy docelowej. Mogą to być wywiad, infografika, poradnik czy zdjęcie. Możliwości jest wiele. Najważniejsze jednak, aby tematyka była interesująca dla Twoich odbiorców.
- Budowanie społeczności internetowej – ważne jest, aby utrzymać kontakt z obserwującymi. Reaguj na ich komentarze i pytania, zachęcaj do działania, angażuj. W miarę możliwości pokazuj działanie firmy od środka. Odbiorcy dzięki temu poczują większą więź.
- Współpraca z influencerami – ludzie w naturalny sposób szukają autorytetów. Współpraca z powszechnie lubianą i szanowaną osobą w przestrzeni publicznej uwiarygodni Cię w oczach potencjalnych klientów.
- Płatne kampanie – wiele platform oferuje płatne promowanie treści. Oczywiście musisz przekalkulować, czy stać Cię na taki wydatek, ale efekty takiej kampanii są wymierne. Możesz ze swoją reklamą trafić do konkretnej grupy odbiorców, co zwiększa skuteczność działań marketingowych.
Podsumowanie
Najważniejsze, aby pamiętać, że wszelkie działania należy podejmować na podstawie dobrze przemyślanej strategii. Jeśli odpowiednio się przygotujesz, social media marketing otworzy przed Tobą wiele możliwości. Możesz osiągnąć wspaniałe rezultaty, ale musisz mieć świadomość tego, że promowanie marki i docieranie do klientów to długotrwały proces.
Autor tekstu: Daniel Dobrowolski
No Comment