Podstawowym warunkiem, który odpowiada za skuteczność komunikacji w social mediach, jest odpowiednie dopasowanie przekazu reklamowego do danej grupy docelowej. Język komunikacji w mediach społecznościowych jest kluczowym aspektem w budowaniu lojalności marki. Z tego artykułu dowiesz się, jakie są cele komunikacji w social mediach oraz na czym warto skupić się przy tworzeniu języka komunikacji.
Czym jest komunikacja w social mediach?
Kreując swoją markę, warto skupić się na spójnej i rozpoznawalnej komunikacji. Identyfikacja z odbiorcą jest istotnym elementem, bez względu na to, czy dany produkt lub usługa ma trafić do klienta indywidualnego czy biznesowego.
Język komunikacji pozwala na wyrażenie osobowości marki w komunikacji z potencjalnymi klientami. Składają się na to trzy elementy:
- ton wypowiedzi;
- język (formalny lub żartobliwy);
- osobowość.
Język komunikacji to także sposób, w jaki dana firma komunikuje się ze swoimi odbiorcami. Zaczyna się już na samym początku poprzez wybór nazwy i przejawia się w praktycznie każdym aspekcie działalności. Sposób, w jaki pisane są posty na social media, blogi, styl wysyłanych newsletterów, hasła reklamowe czy odpowiedzi na komentarze klientów – to wszystko składa się na komunikację w mediach społecznościowych.
Cele komunikacji w mediach społecznościowych
Istotne jest pytanie, dlaczego Twoja marka powinna być obecna w social mediach. Jaki jest powód zaistnienia na platformach społecznościowych i komunikowania z ludźmi? Definiowanie celów może wydawać się dość problematyczne, dlatego warto zapoznać się z kilkoma podstawowymi powodami:
- Zwiększenie świadomości marki – jeśli chcesz, aby Twoja marka była rozpoznawalna, żeby ludzie wiedzieli, jakie ma wartości i przekonania, to idealnym miejscem do tego są social media. Dzięki komunikacji możliwe jest powiększanie zasięgów, a co za tym idzie, zwiększanie świadomości.
- Więcej kontaktów do klientów – komunikacja w social mediach może sprawić, że znajdziesz swoich klientów poprzez komentowanie postów, dyskusje w grupach, reklamy czy poprzez rozmowy w aplikacji Messenger lub Instagram.
- Współpraca z influencerami – w mediach społecznościowych można znaleźć wielu wpływowych ludzi, którzy mogą pomóc w sprzedaży Twojego produktu. Ważne jest jednak, aby wcześniej sprawdzić, czy osoba, z którą chcesz współpracować, będzie spójna z Twoją marką.
- Zwiększenie przychodów – odpowiedni content marki połączony z dobrą kampanią promocyjną i reklamą może pomóc w lepszej sprzedaży produktów, które już masz lub nowych produktów budowanych pod konkretną grupę docelową.
- Zbudowanie społeczności wokół marki – Twoja marka może również inspirować, edukować i zachęcać do działania. Warto pomyśleć o fanpage’u, własnej grupie na Facebooku lub rozmowach live na Insta Story. Takie działania pozwolą na stworzenie unikalnej społeczności powiązanej z Twoją marką.
Jak stworzyć język komunikacji w social mediach?
Język pomaga w rozpoznaniu marki w sieci. Oto wskazówki, które pomogą w stworzeniu odpowiedniego języka komunikacji w social mediach.
Analiza obecnego języka komunikacji
Na początku warto przyjrzeć się obecnemu stylowi komunikacji i zweryfikować spójność. Przykładowo, jeśli na firmowych profilach społecznościowych język nie do końca jest spójny, warto sprawdzić, kto odpowiada za publikowane treści. Jeśli odpowiadają za to różne osoby, konieczne będzie określenie jednego języka komunikacji, który będzie stosowany przez wszystkich.
Kolejnym krokiem jest sprawdzenie, w jaki sposób odbiorcy wchodzą w interakcję z Twoimi publikacjami. Zwróć uwagę na wypowiedzi i określ, jakie cechy ich języka komunikacji są wspólne z Twoim.
Określenie grupy docelowej
Do stworzenia spójnego języka komunikacji niezbędne jest określenie grupy docelowej. Ważne jest to, by trafić w jej gusta i komunikować się z odbiorcami zgodnie z ich cechami osobowości. Najważniejszym kryterium jest kryterium demograficzne, czyli określenie wieku, płci, wykształcenia czy wykonywanego zawodu. Najprościej przygotować wytyczne na podstawie kryterium wieku. Ta zmienna pozwala najlepiej rozróżnić style życia, poglądy, postawy czy zainteresowania poszczególnych użytkowników online. Na przykład, jeśli w grupie docelowej są ludzie młodzi lub nastolatkowie, trzeba użyć języka, którym posługują się oni sami. Posty ze zbyt wyszukanym słownictwem, które znane jest starszemu pokoleniu, mogą do nich nie trafić.
Komunikacja w social mediach – podsumowanie
Komunikacja to bardzo ważny element całej strategii marketingowej w social mediach. Istotne jest, aby wpisy na stronie internetowej, posty w social mediach czy wysłane newslettery łączył spójny i ciekawy język. Dzięki temu dana marka ma szansę wyróżnić się z tłumu, a odpowiednio dopasowany język komunikacji zapada w pamięć odbiorców i zachęca do interakcji. W ten sposób buduje się właśnie zaufanie i lojalność marki w sieci.
Autor tekstu: Martyna Kamzol
No Comment