Marketing internetowy rozwija się i przybiera na sile z każdym rokiem. Przybywa narzędzi, specjalistów, ale też… świadomości konsumenckiej. Jak odnaleźć się w tym sektorze i czego spodziewać się po Nowym Roku? Odpowiedzi znajdziesz w tym artykule.
Digital marketing na przestrzeni lat
Od zakończenia lockdownu związanego z pandemią COVID-19 wielu przedsiębiorców przeniosło się do sieci. Zostali zmuszeni do prezentowania w Internecie swoich produktów i usług, a także zautomatyzowania procesu ich sprzedaży. Do tego doszła szersza dostępność Internetu i poprawa jego funkcjonalności.
W styczniu 2021 roku Internet docierał do 55% populacji światowej, a w lipcu tego samego roku już do 65%!
Również rozwój technologii i dostępność urządzeń cyfrowych miały wpływ na to, że marketing cyfrowy zyskał jeszcze bardziej na znaczeniu.
Rodzaje marketingu internetowego
Aby móc rozmawiać o prognozach i trendach na 2024 rok w marketingu internetowym, warto najpierw przyjrzeć się bliżej rodzajom działań w tym sektorze. Wyróżniamy:
- SEO, czyli pozycjonowanie strony internetowej. Tutaj skupiamy się na tym, aby dana strona była jak najlepiej widoczna dla użytkowników i przyjazna wyszukiwarkom.
- Reklamy Google Ads, czyli płatne kampanie reklamowe w najpopularniejszej wyszukiwarce i stronach partnerskich Google.
- SEM – to strategia marketingowa, która obejmuje działania zarówno na płatnych, jak i bezpłatnych wynikach wyszukiwania. PPC (pay per click) to różne formaty reklam, a ich wdrożenie razem z SEO to gwarancja świetnych wyników dla firmy.
- Facebook Ads – wykorzystanie popularnej platformy społecznościowej do reklam. To stosunkowo niedroga, a skuteczna droga dotarcia do sprecyzowanego grona odbiorców.
- Content marketing, czyli strategia komunikacji z odbiorcami polegająca na ustaleniu, tworzeniu i dystrybucji wartościowych treści (nie tylko tekstów, ale również video, infografik itp.). Tutaj pojawia się też copywriting, czyli sztuka przygotowywania chwytliwych treści.
- E-mail marketing, czyli wysyłanie treści do grupy odbiorców za pośrednictwem poczty elektronicznej.
- Marketing mediów społecznościowych – wykorzystywanie możliwości organicznych w najpopularniejszych kanałach SM: Facebook, LinkedIn, Instagram, Tik-Tok, YouTube, Twitter.
- Influencer marketing, czyli opieranie promocji produktów lub usług na współpracy z osobami znanymi i popularnymi w świecie social mediów.
- Mobile marketing, czyli docieranie do odbiorców poprzez reklamy i aplikacje w ich urządzeniach mobilnych (telefonach i tabletach).
- Marketing szeptany, czyli naturalne rozmowy konsumentów w sieci na temat danej marki, jej polecenia i budowanie pozytywnego wizerunku.
- Omnichannel marketing – to strategia dotarcia do odbiorców wieloma kanałami naraz, czyli personalizacja treści na stronie internetowej firmy, wysyłka e-maili, inwestowanie w reklamy online, obecność w mediach społecznościowych itd.
AI trendem nr 1 w marketingu internetowym
Wszystko wskazuje na to, że narzędzie, które pojawiło się w branży w tym roku, będzie trendem dominującym przez najbliższe dwanaście miesięcy. Sztuczna inteligencja (ang. Artificial Intelligence) ułatwiła życie wielu przedsiębiorcom i marketerom, którzy nie zawahają się z niej korzystać również w 2024 roku. To narzędzie o szybkim i łatwym użyciu, którego rezultaty pracy wystarczy nieco podkręcić, aby uzyskać ciekawe treści. I choć pozbawiona emocji „maszyna” ma również swoich przeciwników, to szybko nie zniknie z marketingowego pola działań.
Przeczytaj również: Trendy w copywritingu na nadchodzący rok
Moc grafiki w digital marketing
Zaawansowane tworzenie grafik i materiałów video to kolejny obszar, który będzie mocno eksploatowany w 2024 roku. Nasze oczy i mózgi lubią być zaskakiwane, a co najbardziej przyciąga wzrok? Oryginalna grafika! Do lamusa odchodzą projekty oparte na darmowych stockowych zdjęciach, a na podium wkraczają wciągające awatary i kreatywne infografiki. Dzięki takim elementom marketingu internetowego można:
- edukować odbiorcę,
- zwrócić jego uwagę na to, co chcemy przekazać,
- poruszyć jego emocje,
- zaprosić do skorzystania z naszej oferty.
Co jeszcze będzie ważne w 2024 roku?
Gdybyśmy mieli tylko wymienić kolejne trendy w marketingu internetowym na nadchodzący rok (bez szerszego ich omawiania), to z pewnością wyglądałoby to tak:
- hiperpersonalizacja treści,
- konkretny i jasny przekaz dla odbiorcy,
- skupienie się na lokalnym SEO,
- optymalizacja strony internetowej pod względem wygody i bezpieczeństwa jej użytkowników,
- dostosowanie przekazu do wyszukiwarek głosowych,
- współpraca z mikroinfluencerami.
Podsumowując, marketing internetowy to dziedzina rozwijająca się niezwykle dynamicznie. Kto za nią nadąży, będzie mógł mówić o sukcesie i liczyć zyski. Nawet jeśli nie jesteś fanem ChatGPT, przeproś się z nim, pobaw i odkryj, co może zrobić dla Twojej marki. Nie zamykaj się na nowości i działanie w jednym lub dwóch narzędziach, bo najwięcej sympatyków przyniesie Ci omnichannel marketing. Sprawdzaj i testuj, co działa na Twoich odbiorców, nie zapominając o oryginalnym przekazie wizualnym.
Autor tekstu: Joanna Zduńczyk
No Comment