Chatbot w pomocy psychologicznej
Sztuczna inteligencja w ekspresowym tempie wkracza do naszego świata. Jeszcze kilka lat temu nikomu nie przyszłoby do głowy, że sprawy związane z usługami można załatwić w kontakcie z chatbotem. Dziś automatyczne systemy odpowiedzi zaczynają być wykorzystywane do kontaktów z ludźmi w ramach pomocy psychologicznej.
Czym są chatboty?
Trudno w to uwierzyć, ale prawdopodobnie każdy z nas miał już do czynienia z chatbotem. To programy komputerowe, których zadaniem jest prowadzenie konwersacji. Zaimplementowane na stronach internetowych czy infoliniach zastępują konsultanta, co znacznie obniża koszty firmy. Odpowiadają na najczęściej zadawane pytania, przeprowadzają ankiety, a nawet sprzedają usługi. Coraz częściej zdarza się, że nie jesteśmy w stanie odróżnić maszyny od prawdziwego rozmówcy.
Chatbot — pierwsza pomoc psychologiczna
Już wiesz, że chatboty są używane powszechnie. Zyskały na popularności w kryzysie związanym z Covid-19. Zaczęto ich używać jako zautomatyzowane narzędzia wsparcia pomocy psychologicznej zwłaszcza dla ludzi, którzy mają największe opory przed jej uzyskaniem. Jak wynika z raportów WHO, problemy ze zdrowiem psychicznym będą, zaraz po chorobach układu krążenia, najczęściej spotykaną dolegliwością trapiącą społeczeństwo. Skala problemu, którą ujawniła epidemia koronawirusa, sprawiła, że zaczęto bliżej przyglądać się i badać możliwości chatbotów w pomocy psychologicznej.
Ławo dostępne wsparcie
Możliwość swobodnej rozmowy, udzielanie wsparcia w niewielkich stresujących sytuacjach czy oferowanie wskazówek dotyczących radzenia sobie z problemem sprawiły, że chatboty okazały się pomocne w ramach podstawowego wsparcia ludzi w kryzysie. Ogromne znaczenie ma łatwość nawiązania kontaktu. Wirtualny terapeuta jest zawsze dostępny i gotowy do rozmowy. To doskonałe narzędzie dla wstydliwych ludzi, którzy nie potrafią otworzyć się, siedząc na kozetce u terapeuty. Otrzymują to, co jest im najbardziej potrzebne — rozmówcę, czas i cierpliwość. Czy to nie wystarczająca zachęta, żeby bliżej przyjrzeć się tej nowince technologicznej?
Przeczytaj również: Copywriting zawodem przyszłości? Wady i zalety pracy jako copywriter
Recepta na lepsze zdrowie
Kontakt z chatbotem nie musi ograniczać się jedynie do sytuacji związanej z kryzysem. Mając potrzebę rozmowy, podzielenia się wrażeniami czy rozwiązania drobnego problemu, twój wirtualny pomocnik może stać się znajomym, a nawet obiektem westchnień. Z analizy firmy Symetria UX wynika, że 40% respondentów wybiera rozmowę z chatbotem, ponieważ zależy im na natychmiastowym uzyskaniu odpowiedzi, a aż 57% docenia jego dostępność 24h/dobę. To niezwykle cenna wartość stawiająca taką formę pomocy na szczycie potrzeb w ramach wsparcia psychologicznego.
Zagrożenia związane z chatbotem w ramach pomocy psychologicznej
Nie da się w 100% zastąpić terapeuty. Tylko on jest w stanie postawić trafną diagnozę i skierować pacjenta na ewentualne leczenie. Dlatego wprowadzanie chatbotów w pomocy psychologicznej jest wciąż szeroko badane. Oprócz wspomnianych wcześniej zalet warto wziąć pod uwagę również wady takiego rozwiązania:
- brak empatii — niestety nawet doskonały chatbot nie będzie miał uczuć, a co za tym idzie – nie udzieli odpowiedzi w sposób wspierający;
- ryzyko niewłaściwej oceny sytuacji — istnieje prawdopodobieństwo złego zinterpretowania stanu emocjonalnego pacjenta i udzielenie niewłaściwej pomocy;
- rozpoznanie problemu — na dzień dzisiejszy żaden chatbot nie jest w stanie zdiagnozować poważnych zaburzeń. Jest pomocny w drobnych sytuacjach kryzysowych i udzieleniu ogólnych informacji na temat zdrowia psychicznego;
- rozwiązanie problemu — chatbot jest używany jako narzędzie wspierające i uzupełniające. Wciąż pełna diagnoza musi zostać postawiona przez terapeutę lub lekarza psychiatrę;
- brak kontaktu z profesjonalistą — łatwość nawiązania kontaktu z wirtualnym terapeutą może doprowadzić do zniechęcenia szukania pomocy u profesjonalisty;
- niska skuteczność terapii — chatboty mogą być pomocne przy odpowiedzi na proste pytania czy pomóc w rozwiązywaniu nieskomplikowanych sytuacji, ale nigdy nie zastąpią terapeuty;
- bezpieczeństwo danych — w sytuacji pomocy psychologicznej ważne jest zagwarantowanie bezpieczeństwa danych i zachowanie prywatności. Chatboty są niestety narażone na cyberataki, co może wiązać się z ograniczonym stopniem zaufania.
Bardzo ważny jest ciągły rozwój i poprawa działania chatbotów w obszarze pomocy psychologicznej. Stałe ulepszane, aktualizowane, zbieranie danych na podstawie doświadczeń i opinii użytkowników pozwolą na efektywne działania i realną, szybką pomoc.
Najważniejszy pierwszy krok
Trudno dyskutować z faktem, że sprawny kontakt z terapeutą, nawet wirtualnym, to ważny krok w kierunku poprawy sytuacji osoby w kryzysie. Największą pracę podczas każdej psychoterapii musi wykonać sam pacjent. To on musi wykazać chęć zmiany, chcieć przedstawić swój problem i pracować nad sobą każdego dnia. Pierwszy kontakt z terapeutą w postaci chatbota może skutecznie otworzyć drogę do szybkiej poprawy samopoczucia i zachęcić do udziału w profesjonalnej terapii.
Źródła:
- Raport agencji Symetria UX zajmującej się badaniem zachowań użytkowników w sieci.
- Kancelaria Senatu RP, Zdrowie psychiczne w Unii Europejskiej, Warszawa 2019
Autor tekstu: Dominika Młynarska
No Comment