Czy kiedykolwiek słyszałeś o takim zjawisku jak przemówienie w windzie? W zasadzie jest to metafora, stworzona z myślą o autoprezentacji lub przedstawieniu produktu, usługi czy idei. Elevator speech to nazwa krótkiego przemówienia, które zawiera same ważne informacje. Celem przemowy jest zainteresowanie odbiorcy i przekonanie go do swojej propozycji.
Początki przemówienia w windzie
Możesz się domyślać, że pomysł krótkiej, skutecznej prezentacji powstał całkiem niedawno. Z pewnością było to po skorzystaniu z pierwszej windy. Faktem jest, że w obecnych czasach większość ludzi żyje szybko, a dzień jest relatywnie krótszy. W dobie cyfryzacji jesteśmy przebodźcowani nadmiarem informacji, zatem elevator pitch powinien posiadać określone cechy.
Charakterystyka elevator speech
- treściwość
Pamiętaj, że kiedy nadchodzi moment twojego przemówienia w windzie, musisz zadbać o to, żeby było ono możliwie krótkie. Równocześnie nie możesz pominąć najważniejszych informacji. Dlatego przygotuj się na minutę skondensowanej treści.
- optymalizacja
Musisz dostosować swój język do rozmówcy. Dobrze jest wcześniej przećwiczyć elevator pitch, czytając przyjaciołom. Jeśli treść jest dla nich zrozumiała, prawdopodobieństwo osiągnięcia celu wzrasta. Niestety zdarzają się sytuacje, w których musisz użyć specjalistycznego języka branżowego.
- mnogość wersji
Wygodnie jest posiadać wiele wersji swojego przemówienia w windzie. Kiedy prezentacja jest przećwiczona, zwiększasz szansę na zapamiętanie wszystkich najważniejszych argumentów oraz zmniejszasz ryzyko popełnienia faux-pas.
- naturalność
Bądź sobą. Pamiętaj, że chcesz wywrzeć na odbiorcy dobre wrażenie. Twój ton wypowiedzi, mimika oraz tembr głosu muszą być naturalne. Z drugiej strony nie bądź przesadnie zrelaksowany.
- wiarygodność
Jeśli chcesz zaprezentować siebie lub dany produkt i być przy tym wiarygodny, musisz posiłkować się liczbami oraz porównaniami. Odpowiednie posługiwanie się językiem korzyści sprawi, że zainteresujesz słuchacza.
Przeczytaj również: Świadome decyzje – jak je podejmować?
Przykłady elevator pitch
- pracownik korporacji, która zajmuje się cyberbezpieczeństwem
W trakcie rozmowy, kiedy przedstawiasz nową usługę, nie używaj zbyt technicznego słownictwa. Prezes firmy prawdopodobnie nie jest specjalistą od zabezpieczeń systemowych. W każdym razie powiedz, dlaczego warto zastosować zmiany – przedstaw, jakie będą z tego korzyści. Wspomnij o usprawnieniu procesu i budowaniu zaufania klientów. Nie zapomnij o możliwie niskich kosztach nowych zabezpieczeń. Porównaj swój pomysł z konkurencją i wytłumacz, dlaczego jest lepszy.
- kandydat na pracownika w dowolnej firmie
Kolejnym przykładem elevator speech jest rozmowa rekrutacyjna. Potencjalny pracodawca musi wiedzieć, dlaczego warto postawić na twoją kandydaturę. Ważne, aby wspomnieć o zrealizowanych kursach. Powiedz, co dzięki tobie zyskał poprzedni pracodawca. Omów, w jaki sposób motywujesz siebie i innych do wydajnej pracy. Nie zapomnij wyszczególnić własnych atutów, które przydadzą się w branży, do której aplikujesz. Przekonaj rozmówcę, że jeśli ciebie zatrudni, wiele zyska.
- przedstawiciel handlowy z branży farmaceutycznej
Jeżeli jesteś przedstawicielem handlowym z branży farmaceutycznej, zdajesz sobie sprawę, że konkurencja jest ogromna. Wyróżnij produkt na jej tle. Jeśli są to tabletki, skup się na ich wysokiej zawartości substancji czynnej. Wspomnij, że posiadają również takie zalety jak: bezpieczeństwo stosowania, szybkie wchłanianie, cena czy zawartość pobocznych substancji, które również wspomagają organizm. Używaj danych liczbowych.
Podsumowanie
Elevator pitch to krótka prezentacja, która przede wszystkim ma na celu zainteresować słuchacza. Oczywiście przemowa tego typu może się odbyć w każdym miejscu. Przemówienie w windzie może się diametralnie różnić w zależności od sytuacji, natomiast schemat pozostaje ten sam. Inaczej będziesz opowiadał na swój temat, a w inny sposób o danym produkcie. Elevator speech powinna trwać około minuty, opiewać w mocne argumenty i być dostosowana do odbiorcy. Jej cechy to: treściwość, optymalizacja, mnogość wersji, naturalność i wiarygodność. Jeśli przeprowadzisz prezentację w odpowiedni sposób, zwiększysz prawdopodobieństwo osiągnięcia celu.
Autor tekstu: Błażej Łucjanek
Copywriter, pasjonat literatury. Pisanie zawsze sprawiało mu przyjemność, z poczucia misji zajął się przelewaniem słów na papier. Z zawodu kierowca autobusu. Hobbystycznie biegacz oraz rowerzysta długodystansowy. Błażej czerpie energię do pisania z przyrody — jego teksty są, naturalnie, jakościowe.
No Comment