Używanie odpowiednich słów kluczowych w tekstach może znacząco wpłynąć na pozycjonowanie Twoich tekstów online. Jeśli jednak nie jesteś pewien, jak dobrać i skutecznie wykorzystywać słowa kluczowe w SEO copywritingu, przeczytaj poniższy artykuł – powiem Ci wszystko, co musisz wiedzieć. Zapraszam do lektury.
Czym są słowa kluczowe?
Słowa lub frazy kluczowe to wyrazy (lub ciągi wyrazów), które mają uchwycić istotę treści na danej stronie i poprawić jej widoczność online. Bazują one na hasłach, jakie wpisywane są do wyszukiwarek internetowych, takich jak Google lub Bing, i ułatwiają użytkownikom odnalezienie odpowiednich informacji.
Jest kilka rodzajów słów kluczowych. Wśród nich można wyróżnić:
- Ogólne – czyli krótkie, ogólne zapytania odnoszące się do szerokiego zakresu pojęć, np. „laptop”. Charakteryzują się one bardzo dużą konkurencyjnością.
- Związane z marką – jak sama nazwa wskazuje, są one powiązane z nazwą konkretnej marki czy produktu, np. „Laptop Asus”.
- Lokalne – określona jest w nich konkretna lokalizacja geograficzna, np. „Serwis laptopów Warszawa”.
- „Long tail” – są to dłuższe i bardziej precyzyjne słowa kluczowe, np. „Najlepsze laptopy gamingowe do 4000 zł”. Charakteryzują się one mniejszą popularnością niż frazy ogólne, ale są za to mniej konkurencyjne i umożliwiają lepsze pozycjonowanie witryny.
Dlaczego słowa kluczowe są istotne?
Słowa kluczowe są niezwykle istotnym elementem SEO (Search Engine Optimization). Mają one duży wpływ na pozycjonowanie strony internetowej – są głównym czynnikiem, za pomocą którego wyszukiwarki internetowe określają, które strony internetowe najlepiej pasują do zapytań użytkowników.
Algorytmy Google lub innych wyszukiwarek analizują treści na stronach internetowych pod kątem fraz kluczowych i na tej podstawie determinują, czy link do tej strony pojawi się w tzw. SERP-ach (Search Engine Results Page).
Przeczytaj również: Jak tworzyć opisy produktów, czyli słowa na wagę złota
Wybór słów kluczowych
Skoro już wiesz, czym są słowa kluczowe w SEO copywitingu, zapewne zastanawiasz się, jak je odpowiednio dobrać. Poniżej przedstawię Ci kilka wskazówek.
Pomyśl o grupie docelowej
Żeby wybrać odpowiednie frazy, musisz najpierw określić swoją grupę docelową – Jakie są ich potrzeby? Co ich interesuje? Jakie pytania zadają w wyszukiwarkach internetowych? Analiza odbiorców Twoich treści pozwoli Ci lepiej dobrać słowa kluczowe.
Wykorzystaj narzędzia sprawdzania słów kluczowych
Narzędzia takie jak Ubersuggest, KWFinder lub Google Keyword Planner oferują szereg funkcji, które pozwolą Ci zweryfikować słowa kluczowe do Twojego tekstu. Możesz na nich sprawdzić m.in. popularność danej frazy – ile razy w miesiącu jest ona wpisywana w wyszukiwarkę, a także jej konkurencyjność.
Upewnij się, że wybierasz słowa o stosunkowo niskiej konkurencyjności i wysokim potencjale wyszukiwania.
Sprawdź frazę w wyszukiwarce
Niestety większość narzędzi analizy słów kluczowych jest płatna lub ma ograniczone funkcje w wersji darmowej. Alternatywą może być więc sprawdzanie ich manualne. Możesz wpisać w wyszukiwarkę frazę związaną z tematem, na który chcesz pisać, i przejrzeć uzyskane wyniki. Zwróć uwagę na to, jak dużo stron jest już zoptymalizowanych pod daną frazę. Jeśli widzisz, że konkurencja jest bardzo duża, zastanów się nad alternatywnymi słowami.
Stosowanie słów kluczowych w SEO copywritingu
Gdy wybierzesz już odpowiednie frazy, następnym krokiem jest odpowiednie wplecenie ich w treść. Oto kilka wskazówek, jak właściwie wykorzystać je w SEO copywritingu.
Używaj słów kluczowych w sposób naturalny
Tworząc tekst pod SEO, pamiętaj o tym, że nie piszesz tylko dla algorytmu, ale przede wszystkim dla ludzi – Twoich czytelników i potencjalnych klientów. Postaraj się więc używać słów kluczowych w naturalny i płynny sposób, odmieniając je przez przypadki. Unikaj wymuszonego wstawiania fraz, które może negatywnie wpłynąć na czytelność Twojej pracy.
Pamiętaj o odpowiednim rozmieszczeniu fraz kluczowych
Słowa kluczowe powinny znaleźć się w różnych miejscach w tekście – nie tylko w treści głównej, ale również w tytule, we wstępie, w nagłówkach i podsumowaniu.
Stosuj je sporadycznie, mniej więcej 1 do 2 razy na każde 1000 znaków ze spacjami.
Zachowaj umiar
Postaraj się unikać w swoim tekście nadmiernego używania fraz kluczowych, czyli tzw. keyword stuffing. Może to znacznie obniżyć poziom merytoryczny Twojej pracy i sprawić, że będzie ona nienaturalna i nieczytelna. Przede wszystkim jednak wyszukiwarki mogą ukarać takie praktyki, uznając je za próbę manipulacji wynikami wyszukiwania.
Słowa kluczowe w SEO copywritingu – podsumowanie
Słowa kluczowe są niezwykle istotnym elementem optymalizacji treści pod wyszukiwarki internetowe. Ich wybór i wykorzystanie w copywritingu może na początku wydawać się skomplikowane, ale mam nadzieję, że udało mi się w tym artykule nieco rozjaśnić Ci to zagadnienie. Powyżej opisane wskazówki pomogą Ci pisać teksty przyjazne zarówno użytkownikom, jak i wyszukiwarkom internetowym. Powodzenia!
Autor tekstu: Karolina Jankiewicz
No Comment