Nie ulega wątpliwości, że podczas zakupów przez internet pomocny klientom jest wyłącznie zmysł wzroku. Nie mogą oni dotknąć ani w żaden sposób wypróbować czy przetestować kupowanych produktów; doświadczanie wrażeń zmysłowych przez ekran komputera to wciąż jeszcze pieśń przyszłości. Jak więc tworzyć opisy produktów m.in. tak, by „uruchamiać” wszystkie zmysły klienta odwiedzającego sklep internetowy?
Czym jest opis produktu i dlaczego jest ważny?
Opis produktu to jego internetowa wizytówka oraz jeden z najważniejszych czynników biorących udział w procesie podejmowania przez klienta decyzji zakupowej. Powinien prezentować produkt od jak najlepszej strony, a jednocześnie odpowiadać na wszystkie potencjalne pytania, które w sklepie stacjonarnym klient zadałby ekspedientom. Co więcej, szczegółowe i profesjonalne opisy produktów to fundament, na którym buduje się markę i jednocześnie dobre relacje z klientami.
Ponadto opis dobrze przygotowany pod SEO znacznie wspomaga widoczność strony w wyszukiwarce, co z kolei zwiększa sprzedaż. Słowo „przygotowany” nie zostało użyte przypadkiem, ponieważ jest to długotrwały, wymagający wiedzy i umiejętności proces, który w konsekwencji jednak z pewnością się opłaca. Jak więc stworzyć opis produktu?
Poznaj swojego klienta idealnego
Zwracając się do wszystkich, zwracasz się jednocześnie do nikogo. Zacznij więc od podstaw – stwórz personę marketingową, która będzie odbiorcą treści. Przykładowo adresatem opisu nowego zestawu z lalką Barbie będzie 7-letnia Ania, która marzy o tym, aby zapełnić swój pokój nowymi zabawkami. W takim tekście zawrzesz m.in. innego rodzaju słownictwo (np. więcej zdrobnień) niż w opisie produktu przeznaczonego dla dorosłych, w którym pojawią się trudniejsze słowa i bardziej złożone zdania.
Zadbaj szczególnie o słowa kluczowe
Korzystając z dostępnych narzędzi (jak np. planer słów kluczowych Google Ads), dopasuj frazy kluczowe tak, aby gwarantowały jak najwyższą pozycję produktu w wyszukiwarce. Wykorzystaj do maksimum informacje otrzymane od zleceniodawcy; najpewniej sam przekaże Ci, jakich dokładnie słów powinieneś użyć. Pamiętaj jednak o zasadzie „co za dużo, to nie zdrowo” – frazy kluczowe powinny występować oczywiście w nagłówku oraz naturalnie w tekście: 1-2 razy na każde 1000–1500 znaków ze spacjami.
Pisz językiem korzyści
Unikaj wymieniania od myślnika parametrów technicznych produktu wyrażonych często w jednostkach, o jakich przeciętny klient sklepu internetowego być może nigdy nie słyszał. Te cechy i inne (jak wymiary produktu, jego waga, kolor, skład, materiał, z którego został wykonany czy możliwe zastosowanie) przedstawiaj tak, aby zaakcentować wymierną korzyść, jaka płynie z nich dla klienta.
Innymi słowy, odpowiadaj na pytanie, dlaczego to właśnie ten produkt będzie najlepszym możliwym wyborem. Może uprzyjemni mu życie codzienne albo będzie pomocny podczas wykonywania domowych obowiązków? Może dzięki niemu zdobędzie uznanie kolegów lub wywoła uśmiech na twarzy dziecka? Odwołuj się do emocji, pragnień i potrzeb.
Nie zapominaj o wizualnej stronie opisu
Zadbaj, aby w swoim opisie produktu pokazać to, czego klient nie ma możliwości dotknąć, posłuchać, posmakować czy przetestować. Oddziałuj umiejętnie na wszystkie zmysły, których nie angażuje podczas zakupów internetowych. Zadbaj między innymi o wysokiej jakości zdjęcia, które pokażą dokładnie każdy detal produktu. Przy wstawianiu zdjęć możesz też sprytnie przemycić słowo kluczowe dzięki atrybutowi ALT.
Ponadto niech Twój tekst będzie przejrzysty: rozdzielaj długie bloki tekstu, stosuj wypunktowanie oraz pogrubiaj najważniejsze informacje. Niekiedy możesz podzielić opis na sekcje. Dzięki temu ułatwisz klientowi zapoznanie się z nim. W końcu chodzi o to, aby zatrzymać go na stronie produktu jak najdłużej.
Skorzystaj z wystawionych opinii
Wnikliwe recenzje klientów to skarbnica przydatnych informacji na temat danego produktu. Przykładowo pani Ewa zakupiła nowy olejek do włosów i chwali elegancką szklaną butelkę, w której jest sprzedawany. Z kolei pan Robert nie jest zadowolony z nowo zakupionej formy do ciasta, która po miesiącu zardzewiała, wolałby zapłacić więcej i otrzymać produkt wykonany ze stali nierdzewnej. Zarówno pozytywne, jak i negatywne recenzje wiele mówią o oczekiwaniach klienta. Czerp ze wszystkich opinii pełnymi garściami.
Opisy produktów – podsumowanie
Opis produktu to jeden z trzech najważniejszych elementów (obok ceny oraz zdjęć), na które klient zwraca uwagę, przeglądając sklep internetowy. Kluczowe jest, aby opis miał swojego docelowego odbiorcę, był czytelny, zawierał odpowiednie frazy kluczowe i zwracał uwagę kupującego nie tylko na produkt sam w sobie, ale głównie na korzyści, z jakimi wiąże się jego zakup. Pamiętaj jednak przy tym, aby pisać tylko prawdę – obietnice bez pokrycia narażą sklep wyłącznie na negatywne opinie.
Autor tekstu: Anna Pieczyrak
No Comment