Główny element copywritingu to etap faktycznego pisania tekstu. Niemożliwe jest jednak ustrzec się przed błędami językowymi wpływającymi na czytelność, jak i skuteczność tworzonej treści SEO. Poniżej znajduje się garść informacji o skutkach popełnianych błędów oraz 3 porady, jak ustrzec się przed niedociągnięciami w tworzonych tekstach SEO.
Wpływ błędów językowych na tekst SEO
Proces pisania nigdy nie jest idealny. Formułowanie myśli i przelewanie ich na papier wymaga czasu, który zazwyczaj jest ograniczony. Dodatkowo wymagane jest skupienia, które często zostaje rozproszone. Na skutek tych dwóch czynników pojawia się pośpiech doprawiony stresem. Wynikiem tego bywają błędy fleksyjne, składniowe, ortograficzne czy interpunkcyjne. Przypadkowe pozostawienie ich w tekście może być jednak brzemienne w skutkach.
Błędy językowe a wizerunek
Błędy są łatwo zauważalne. Niezależnie, czy czyta się wpis na blogu, artykuł specjalistyczny czy książkę, to pojawienie się choć jednego błędu deklasuje autora w oczach czytelnika. Nie ma znaczenia, czy twórcą był influencer czy autorytet – błędy językowe są niewybaczalne. Szczególnie w czasach, kiedy ogólnodostępne (i często darmowe) programy do pisania tekstów jasno i wyraźnie podkreślają czerwonymi liniami fragmenty, gdzie gramatyka została zaburzona.
Błędy językowe a niskie wyniki wyszukiwania
Pomijając sztukę pisania tekstów SEO, błędy językowe rzutują nie tylko na czytelnika, ale i na wyszukiwarki, które mogą zignorować dany tekst. Rażące błędy mogą spowodować, że struktura tekstu zostanie niepoprawnie przetworzona. Skutkować to może wyświetlaniem tekstu SEO daleko od pierwszej i zazwyczaj jedynej strony, z której korzysta osoba szukająca konkretnej informacji. Przełoży się to między innymi na:
- Małą ilość wyświetleń – osoby wyszukujące konkretny rodzaj wiedzy czy informacji nawet nie będą wiedziały o istnieniu danego tekstu.
- Zmniejszenie zaufania obecnych użytkowników – osoby regularnie korzystające ze strony, gdzie opublikowana zostanie treść zawierająca błędy językowe, będą postrzegały twórców treści jako osoby nieprofesjonalne.
- Negatywny wizerunek marki – ucierpi również sama marka w oczach klientów i istnieje realne ryzyko, że zostanie przypisana do niej łatka (mówiąc kolokwialnie) niechlujności i braku staranności.
To tylko niektóre z przykładowych sytuacji, które potencjalnie mogą wystąpić. Wszystko zależy od rodzaju i przede wszystkim rozmiaru przedsiębiorstwa, którego sytuacja może dotyczyć.
Przeczytaj również: Quality content – niezawodna broń w biznesie
Jak uchronić się przed błędami językowymi
Jak widać, popełnienie nawet jednego, drobnego błędu podczas pisania może być opłakane w skutkach. Może to doprowadzić do zniszczenia wizerunku budowanego niejednokrotnie latami. Jednak są sposoby, dzięki którym poradzimy sobie z wszelkiego rodzaju błędami językowymi.
Strony internetowe sprawdzające pisownię
W sieci dostępna jest niemała ilość darmowych narzędzi, które sprawdzą pisownię stworzonego tekstu. Zaliczają się do nich między innymi:
- Ortograf.pl – darmowy program sprawdzający tekst pod kątem 1000 reguł interpunkcji i ortografii.
- LanguageTool – profesjonalne narzędzie wykorzystywane między innymi przez Der Spiegel, czy BMW Group.
- KorektorOnline – strona oferuje opcję sprawdzania pisowni tekstów pisanych w innych językach (angielskim, niemieckim, francuskim, hiszpańskim itp.). Pełna lista znajduje się tutaj.
Narzędzia te są szczególnie pomocne w końcowym etapie pracy, kiedy trzeba upewnić się, że wszystkie znaki interpunkcyjne zostały zastosowane poprawnie. Należy jednak pamiętać, że te programy nie są idealne. Przy sprawdzaniu poprawności pisanych tekstów SEO warto skorzystać z pomocy profesjonalisty lub kogoś zaufanego, kto będzie miał świeże spojrzenie na nieczytany wcześniej tekst.
Generatory synonimów
Powtórzenia w tekście to zmora każdego autora próbującego uniknąć błędów językowych. W momencie poszukiwania zwrotu o odpowiednim znaczeniu warto wspomóc się takimi stronami jak:
Działają one podobnie jak przedstawione wcześniej narzędzia. Po wpisaniu konkretnego słowa program przeczesuje dostępne zbiory informacji. Poszukuje możliwie jak największej liczby wyrażeń bliskoznacznych, które następnie prezentuje w ciągu kilku sekund. Są to programy szczególnie przydatne w końcowym etapie pracy z tekstem SEO.
Zdrowa kultura pracy
Niezależnie od ilości i skomplikowania dostępnych urządzeń niezbędne jest zadbanie o samego siebie. Komfort fizyczny i psychiczny podczas wykonywania procesu twórczego jest wskazany, by napisać jakościowy i spójny tekst SEO wolny od błędów językowych. Przed rozpoczęciem pisania warto m.in.:
- Wyciszyć telefon.
- Uporządkować miejsce pracy.
- Przygotować niezbędne materiały.
Ostatnim, dość nieoczywistym elementem jest odprawienie rytuału. Czynność ta ma wprawić w nastrój, dzięki któremu pisanie jest najbardziej efektywne. Do takich rytuałów zaliczają się np.: krótki spacer, przygotowanie ulubionej kawy czy herbaty lub wykonanie konkretnych ćwiczeń fizycznych.
Autor tekstu: Tomasz Cabaj
Nazywam się Tomasz Cabaj. Jestem copywriterem i tworzę m.in.:
- artykuły blogowe
- teksty na strony internetowe
- opisy produktów
- artykuły z zakresu nauk humanistycznych – psychologia, socjologia, antropologia.
Wykształcenie:
- „Kognitywistyka Komunikacji” na Uniwersytecie Szczecińskim – Magister
- „Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy” na Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym – Inspektor
Hobbystycznie piszę teksty z branży gier wideo, które następnie nagrywam i publikuję na serwisie YouTube.
Kontakt: tomasz.cabaj190396@gmail.com
No Comment