Wiedza o używaniu anchor textu to przydatna umiejętność dla każdego, kto prowadzi działalność w sieci i komu zależy na sukcesie strony internetowej czy też sklepu. Linkowanie ułatwia – zarówno odwiedzającym naszą witrynę, jak i przeglądarce – zrozumienie strony oraz poruszanie się po niej, dlatego warto zapoznać się bliżej z potencjałem, jaki niesie ze sobą umiejętne stosowanie anchorów.
Czym jest anchor text i do czego służy?
Najprościej mówiąc, anchor text to fragment tekstu, zawierający w sobie hiperłącze. Najczęściej jest to kilka wyróżnionych odpowiednio wyrazów, po których kliknięciu zostajemy przeniesieni na inną stronę. Anchory dzielą się na zewnętrzne, które prowadzą do zupełnie odrębnej witryny oraz wewnętrzne, przekierowujące użytkownika do innej sekcji tej samej strony.
Przeczytaj także: Linkowanie wewnętrzne – jak wykonać je prawidłowo?
Anchor text ułatwia wyszukiwarce Google zrozumienie, czego dotyczy dana strona oraz upraszcza/pomaga użytkownikowi poruszanie się w sieci. Umiejętne używanie anchorów pozwala na zajmowanie wysokich pozycji w wyszukiwarce, przy jednoczesnym zwiększeniu ruchu na danej stronie oraz czasu pobytu, jaki użytkownik na niej spędza, sugerując mu sekcje o podobnej tematyce.
Rodzaje anchor textów
Jest kilka sposobów na umieszczenie linku w tekście. Jedne są bardziej, a inne mniej skuteczne z punktu widzenia funkcjonowania algorytmów Google:
- adres URL – czyli “surowy” link w niezmienionej formie, taki jakim widzimy go w adresie strony w przeglądarce – jest to spotykane, jednak nie najlepsze pod względem stylistycznym rozwiązanie;
- nazwa marki – jak łatwo wywnioskować, w tym przypadku anchor text to po prostu nazwa danej firmy;
- fraza kluczowa – mówimy o niej wtedy, gdy wplatamy anchor w zdanie jako frazę lub słowo kluczowe w niezmienionej formie;
- przeformułowana lub o zbliżonym znaczeniu fraza kluczowa – jest to najnaturalniejszy sposób na umieszczenie anchora w tekście, pozwala na zachowanie spójności stylistycznej i uniknięcie powtórzeń;
- tekst nawigujący – są to wszystkie wyrażenia typu “zobacz więcej”, “kliknij tutaj” – nie zawierają słów kluczowych i nie przekazują konkretnej treści, poza tym w nienaturalny sposób odcinają się od reszty tekstu.
Jak poprawnie używać anchor textu?
Ważne jest, by anchor text był powiązany z treścią strony, na którą odsyła, dlatego też odradza się używanie opisanych wyżej sloganów. Anchory nie mogą być też zbyt długie – zazwyczaj im są krótsze, tym lepiej. Przyjmuje się, że anchor text nie powinien przekraczać 60 znaków ze spacjami. Istotne jest też, by nie zlewał się on z resztą tekstu – przecież zależy nam, by użytkownik kliknął w hiperłącze, dlatego też kolor czy podkreślenie to dobre sposoby na wyeksponowanie naszego linku.
Pamiętaj, że do wszystkiego należy podchodzić z umiarem. Zbyt częste stosowanie anchorów może wywołać skutek odwrotny od zamierzonego. Zawsze staraj się umieszczać je w sposób naturalny – nie naruszając przy tym rytmu tekstu oraz jego spójności stylistycznej – i zawsze w miejscach, gdzie jego użycie jest uzasadnione.
Autor tekstu: Natalia Kozłowska
No Comment