Czy istnieje produkt idealny, świetnie dopasowany do aktualnych potrzeb, który każdy musi teraz mieć? Jaki zdaje się być stworzony właśnie po to, by odpowiadał ludziom w danym wieku, których zarobki mieszczą się w danym przedziale, prowadzących określony tryb życia? Być może nie, ale marketing zakładający zdefiniowanie grupy docelowej z pewnością sprawia, iż odbiorcy w taki dokładnie sposób to postrzegają.
Pojęcie grupy docelowej i kryteria
W najprostszym ujęciu, grupa docelowa to zbiór konsumentów o danych cechach, pochodzeniu, przejawiających pewne zachowania. Reklama nie zadziała dobrze, o ile nie będzie kierować swojego przekazu do określonej grupy osób – będzie zbyt ogólna, do odbiorcy zaś nie przemówi zachęta do podjęcia żadnej akcji związanej z produktem.
Zazwyczaj kryteria, których używa się do określenia grupy docelowej, dzieli się na:
- geograficzne: czyli miejsce zamieszkania, liczba ludności, region;
- demograficzne: wiek, płeć, wykształcenie, zawód itp.;
- behawioralne: związek konsumenta z produktem, tzn. jak często go potrzebuje, co go skłania do dokonania zakupu, jakie wartości sobie ceni;
- psychologiczne: styl i nastawienie do życia, dieta, osobowość.
Tworząc produkt, komunikat albo nawet tekst copywriterski, musimy mieć na względzie właśnie grupę docelową, do której mają one dotrzeć. Dzięki temu odbiorca, będący pod naporem ogromnej ilości wszechobecnych reklam, łatwiej odnajdzie się w ofercie i wybierze właśnie to, co mu proponujemy. Kiedy poczuje, że produkt jest skierowany właśnie dla niego, skrojony pod jego potrzeby, wtedy marketing zadziała.
Copywriting a grupa docelowa
Ponieważ teksty copywriterskie pisane są w celach sprzedażowych, również i tutaj niezbędne jest jasne określenie grupy, do której się zwracamy. Na jakich aspektach warto się skupić?
Najważniejsze kryterium
Zidentyfikować odbiorcę możemy za pomocą wyżej wymienionych kryteriów, chociaż niektóre będą miały większą wagę od innych – np. pisząc opis produktu na użytek sklepu internetowego, który prowadzi sprzedaż ogólnopolską, nie musimy brać pod uwagę miejsca zamieszkania.
Jeśli jednak staramy się stworzyć tekst mający na celu prezentację rodzinnego salonu fryzjerskiego w mieście powiatowym, kryterium geograficzne będzie istotniejsze od reszty, właśnie ze względu na jego lokalizację. Świadomość, który z tych kryteriów ma największy priorytet, w zależności jaką treść piszemy i dokąd ma ona trafić, będzie bardzo pomocna w dostosowaniu grupy docelowej do tekstu copywriterskiego.
Platforma i social media
Ponieważ w dzisiejszych czasach marketing w dużej części przeniósł się do Internetu, stając się digital, wybór platformy, jakiej używamy, by przekazać komunikat, także jest częścią profilowania grupy docelowej. Nie możemy stworzyć artykułu, zapostować go w sieci i oczekiwać, że preferowana widownia dotrze do niego samodzielnie. Tutaj ważnym kryterium będzie to demograficzne – różne grupy wiekowe używają różnych mediów społecznościowych.
Choć wielu dzisiejszych czterdziestolatków jest zaznajomionych z Facebookiem, nie każdy z nich przegląda Instagram. Być może część z nich czuje awersję do tego typu platform i o wiele wiarygodniejszy jest dla nich tradycyjny artykuł na blogu. Z drugiej strony spektrum znajduje się najmłodsze pokolenie, dla którego filmik na TikToku byłby najbardziej przystępną formą reklamy. Niezwykle istotne jest, by wybrać takie medium, na którym najczęściej „przebywa” nasza grupa docelowa.
Język dopasowany do odbiorcy
Odpowiednia terminologia i słownictwo również jest częścią kryterium demograficznego – chociażby slang młodzieżowy, który zmienia się z dnia na dzień (niektóre firmy idą krok dalej poprzez umieszczanie ich w sloganach i tekstach memów). Jednakże nie tylko wykształcenie dyktuje znajomość specjalistycznych terminów, ponieważ musimy się zorientować, do kogo właściwie przemawiamy.
Czy odbiorca jest początkującym entuzjastą, czy raczej weteranem danej tematyki, który nie potrzebuje wprowadzenia? Jeśli jednak zwracamy się do tej pierwszej grupy, pozostawienie pewnych wątpliwości nierozwianych będzie dużym błędem i może odstręczać potencjalnego konsumenta. Taka grupa docelowa może potrzebować sekcji FAQ bądź słownika podstawowych terminów.
Podsumowanie – na co zwrócić uwagę?
Pisząc tekst sprzedażowy, tak jak w przypadku tradycyjnej reklamy, musimy na samym początku wyobrazić sobie jego grupę docelową – czyli zbiór odbiorców o określonych cechach – i dopasować do niej jego kształt i zawartość. Aby stworzyć tekst ze świadomością tego, kto dokładnie będzie jego odbiorcą, możemy wykorzystać cztery kryteria: geograficzne, behawioralne, demograficzne oraz psychologiczne.
Podczas tego procesu warto zwrócić szczególną uwagę na platformę, na jakiej ma się znaleźć dany tekst, ponieważ inaczej trzeba podejść do artykułu blogowego, natomiast posty na portalach społecznościowych rządzą się własnymi prawami. Również zastosowanie właściwego języka jest częścią definiowania grupy docelowej: słownictwo specjalistyczne, slang młodzieżowy itp. Wzięcie pod uwagę wszystkich tych elementów przełoży się na zasięg przekazu, jaki chcemy stworzyć.
No Comment