Często oznaczenia zzs i zbs spotyka się np. u copywriterów, ale również u wszystkich innych osób zajmujących się contentem. Najprościej oba skróty można wyjaśnić, rozwijając je:
ZZS – liczba znaków ze spacjami
ZBS – liczba znaków bez spacji
Proste, prawda? Dowiedzmy się zatem, jak wyglądają rozliczenia zzs i zbs!
Rozliczenia ZZS i ZBS
Spotykając te skróty na stronach copywriterów zazwyczaj podana jest cena za 1000 ZZS lub ZBS i jest to najłatwiejsza forma poinformowania klienta o cenie. Jednak jest to często tylko orientacyjna cena, końcową autor podaje klientowi po omówieniu szczegółów. Podstawowe stawki są w okolicach 10-30 złotych za 1000 znaków. Jednak zawsze na forach znajdą się oferty poniżej czasami nawet 5 zł za 1000 ZZS, ale lepsza inwestycja to jeden dobry tekst za więcej, niż te kilka złotych.
Więc jeżeli potrzebujemy załóżmy podstawowy atrykuł na bloga (więcej o artykułach blogowych znajdziesz tutaj: https://googlewriting.com/artykuly-blogowe-i-teksty-zapleczowe/), o długości np. 1500 ZZS, prosty temat, żadnych specjalnych wymagań na temat specjalistycznych słów. I tu sprawa jest prosta, tekst nie za długi, szybka wycena według stawki cennika. Sprawa się komplikuje, gdy tekst ma być specjalistyczny i ma mieć określoną ilość znaków bez spacji. Wtedy copywriter musi przeanalizować całość indywidualnie.
Rzadko spotykane, ale również występujące jest podanie ceny za ilość słów. Zwykle taki system występuje w krajach anglojęzycznych np. około 250 słów. Na znaki ze spacjami będzie to ok. 1600 ZZS.
Nie ma nic dziwnego w rozliczaniu prac w ten sposób, jest to jak najbardziej uczciwe i dla klienta i dla autora.
Ile miejsca zajmuje 1000 znaków?
Widząc liczbę 1000, wydaje się to dużo. Jednak prawda jest taka, że 1000 ZZS zajmuje niewielką część strony A4 w Wordzie lub w podobnym np. Google Docs. Oczywiście trzeba pamiętać, że tekst ZBS będzie o kilka słów dłuższy.
Czy warto rozliczać się ZZS i ZBS?
Każdy copywriter wie, że niektóre tematy zajmują więcej czasu i pracy, a inne mniej. Czasami łatwiej rozliczałoby się indywidualnie, bez podanego cennika, ale cennik jest potrzebny dla orientacji klientów. Klient wtedy spodziewa się ceny i jest zadowolony, że wszystko jest jasne. Dlatego też warto rozliczać się w cenach za 1000 ZZS lub ZBS, jest to przejrzyste i bezproblemowe.
Podsumowanie
Stawka za 1000 znaków ze spacjami jest najpopularniejszą formą podania cen, ale spotyka się również stawkę za 1000 ZBS, która jest też w porządku. Rozliczając się w ten sposób klient płaci za treść wymaganej długości, kwotę, której się spodziewał. Wybierając copywritera, warto zwrócić uwagę, czy stawka nie jest zbyt niska. Niska cena bardzo często idzie w parze z niską jakością.
No Comment