Zoptymalizowane treści to ważny aspekt każdej strony internetowej. Jeśli tworzysz lub zamierzasz zacząć pisać teksty SEO, musisz wiedzieć, jak to robić. Jest wiele czynników, które wpływają na sposób konstruowania zawartości strony.
Teksty SEO – zasady?
Algorytmy Google’a analizują zawartość strony pod względem przejrzystości i przydatności. Wyszukiwarka dąży do tego, by wyświetlać użytkownikom jak najbardziej wartościowe wyniki.
Przedstawiamy zatem kilka zasad tworzenia tekstów SEO, które pozwolą Ci poprawić pozycje.
Stosuj nagłówki
Umiejętnie dobrane i zastosowane nagłówki czynią tekst czytelnym. Pamiętaj, aby ich treść mówiła jasno, co będzie w kolejnych akapitach.
Zadbaj o to, używać nagłówków zgodnie z hierarchią. H1 powinien pojawić się w tekście SEO maksymalnie raz – jako tytuł. Kolejne śródtytuły to H2, a wyróżnione w obrębie nich części – H3. Różnicuj poziomy nagłówków na tyle, na ile wymaga tego struktura tekstu.
Skracaj zdania i akapity
Długie, wielokrotnie złożone zdania pozwalają popisać się znajomością gramatyki i elokwencją. Nie takie jest jednak Twoje zadanie. I nie to jest celem tekstu SEO.
Postaraj się, aby czytelnik bez problemu mógł wychwycić najważniejsze informacje – w obrębie pojedynczych zdań i całego akapitu. Pomoże w tym ich skracanie. Gdy podzielisz treść na mniejsze części, sprawdź, czy nie da się jeszcze czegoś skrócić.
Czy zatem w tekstach SEO nie mogą występować dłuższe zdania ani akapity? Mogą. Ważne, aby cała treść nie była złożona ze skomplikowanych konstrukcji, a całość nie miała postaci dużego bloku tekstu.
Umieszczaj frazy kluczowe w tych miejscach
Frazy kluczowe to jeden z ważniejszych elementów tekstów SEO. Gdzie je umieszczać?
- na początku nagłówka H1
- w nagłówkach H2
- we wstępie
- w poszczególnych akapitach
Używaj fraz long tail
Dzięki temu dotrzesz z treścią do użytkowników szukających konkretnych mebli, butów czy urządzeń. Zapewne sam wpisujesz w Google „okulary przeciwsłoneczne”, kiedy chcesz tylko zorientować się, co jest do wyboru. Gdy jesteś zdecydowany na zakup, wyszukujesz konkretną markę, określasz kształt lub kolor.
Wybór szczegółowych lub ogólnych fraz oczywiście zależy od celu tekstu SEO. Możesz rywalizować o pozycję pod frazami generycznymi. Zazwyczaj jednak te z długiego ogona cechują się większą skutecznością.
Stosuj listy punktowane
Istota tekstów SEO to nie tylko treść, ale i forma. Współcześnie nie czytamy, ale skanujemy. Algorytmy robią jedno i drugie.
Gdy używasz list punktowanych:
- przejrzyście przedstawiasz korzyści,
- logicznie porządkujesz i prezentujesz informacje,
- kierujesz uwagę czytelnika na konkretne zdania,
- zwiększasz czytelność treści.
Pamiętaj, że:
- punktów powinno być maksymalnie 9 – każdy kolejny zmniejsza przejrzystość listy;
- zbyt długie punkty lepiej zamienić na akapity.
Zaczynaj od konspektu
Chcesz stworzyć przejrzysty i logiczny tekst SEO. Musisz zatem właśnie tak go zaplanować.
Rozpisz hasłowo w punktach i podpunktach poszczególne części i informacje, które w nich zawrzesz. Poświęć dużo czasu na zbudowanie dobrego konspektu. Z tak przygotowanym planem napisanie tekstu zajmuje znacznie mniej, niż gdy robisz to słowo po słowie.
Pisz dla czytelnika, nie dla algorytmu
To złota zasada SEO copywritingu, którą znajdziesz w każdym takim artykule. Niemniej zawsze miej ją na uwadze.
Dlaczego teksty SEO są lepsze, gdy piszesz je z myślą o użytkowniku? Algorytmy wyszukiwarki wcielają się w rolę internauty. Analizują zawartość strony tak, jak zrobiłby to człowiek. I są w tym coraz lepsze.
Jeśli piszesz w sposób atrakcyjny dla czytelnika i zgodny z zasadami SEO, roboty ocenią go dobrze. Gdy skupisz się tylko na pozycjonowaniu, nie dogodzisz ani użytkownikom, ani algorytmom.
Teksty SEO – podsumowanie
To uniwersalne zasady, które pomagają tworzyć skuteczne treści. Na każdy tekst warto jednak spojrzeć indywidualnie. To pozwoli wybrać właściwe rozwiązania oraz odpowiednio zoptymalizować treść i strukturę wizualną.
No Comment