Przygotowując reklamę dla firmy, trzeba liczyć się z pewnego rodzaju kosztami. Wydatki te nie tylko dotyczą założenia strony internetowej, produkcji ulotek czy plakatów. Jeśli głównym kanałem promocji jest internet, należy wziąć pod uwagę treść, za którą trzeba zapłacić. Dobrym i opłacalnym rozwiązaniem jest znalezienie copywritera, który napisze odpowiednie artykuły na stronę lub bloga. Nieco ciekawszym punktem są rozliczenia w copywritingu.
Rozliczenia w copywritingu – rodzaje
Używając wyrażenia rozliczenia w copywritingu, na pierwszy rzut oka zastanawiamy się, o jaki konkretnie rodzaj rozliczenia chodzi. Poniżej przedstawiamy dwa, podstawowe rodzaje rozliczeń.
- Rozliczenia ze względu na wykonaną pracę – odnoszą się do ilości kwoty za określoną długość tekstu, rodzaj projektu lub liczbę tekstów.
- Rozliczenia ze względu na kwestie formalne – mają związek z prawem i dotyczą form rozliczenia z copywriterem. Formą taką może być różnego rodzaju umowa lub faktura VAT.
Rozliczenia ze względu na wykonaną pracę
Mówiąc o rozliczeniach ze względu na wykonywaną pracę, należy odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób chcemy ustalić wysokość kwoty. W tym przypadku wyróżniamy 3 sposoby:
- Stawka za 1000 zzs (znaków ze spacjami) – obecnie najpopularniejsza forma rozliczeń. Copywriter dostaje od klienta określony tekst do napisania z ustaleniem ceny za 1000 zzs, niezależnie od ostatecznie wymaganej długości tekstu oraz poziomu trudności czy jego rodzaju. Plusem takiego rozwiązania jest wynagrodzenie adekwatne do wkładu włożonej pracy, gdyż na wysokość kwoty wpływa długość napisanego przez copywritera tekstu.
- Stawka za projekt – forma ta obejmuje ustalenie ostatecznej ceny za całokształt projektu. W zakres takich działań może wchodzić zarówno treść, jak i optymalizacja strony lub opracowanie i zastosowanie innych sposobów promocji firmy. Taka opcja jest idealnym rozwiązaniem dla osób, które już na samym początku chcą mieć jasność co do ostatecznej kwoty za świadczone usługi. Dodatkowo copywriter otrzymuje wynagrodzenie nie tylko za tworzoną treść, ale również inne dodatki takie jak opracowanie grafiki lub zastosowanie linkowania wewnętrznego.
- Rozliczenie za regularną pracę – opcja ta odnosi się do copywriterów, którzy wykonują stałe zlecenia takie jak prowadzenie bloga lub fnapage’a. W tym przypadku ustalana jest ostateczna kwota za ilość tekstów w miesiącu (np. 200 zł za 10 wpisów na Facebooku). Zaletą rozliczeń za regularną pracę jest stała współpraca oraz dogodne dla obu stron warunki.
Rozliczenia w copywritingu ze względu na kwestie formalne
W przypadku rozliczeń ze względu na kwestie formalne istotny jest wybór formy zatrudnienia copywritera. Wyróżniamy następujące sposoby rozliczeń:
- Umowa o pracę/zlecenie – dotyczy copywritera zatrudnionego przez firmę, najczęściej agencję reklamową. Wiąże się ona z odprowadzeniem przez pracodawcę składek na ZUS.
- Umowa o dzieło – ten rodzaj umowy dotyczy copywriterów, których zleceniodawcy traktują jako tymczasowych pracowników. Firma zatrudniająca copywritera oprócz podatku dochodowego nie ponosi kosztów za składki ZUS.
- Faktura VAT – dotyczy copywriterów mających własną działalność gospodarczą. Taka opcja jest dogodna ze względu na mniejszą liczbę formalności.
Podsumowanie
Z copywriterem można rozliczać się na różne sposoby. Do najpopularniejszych zaliczamy rozliczenie za 1000 zzs oraz stawkę za gotowy projekt. Istnieje również rozliczenie za regularną pracę, w którym to zleceniodawca rozlicza się z pisarzem w zamian za określoną ilość zleceń w miesiącu. Zatem możliwości jest wiele, dlatego, jeśli jesteś copywriterem lub firmą, której celem jest zatrudnienie specjalisty z zakresu tworzenia treści, zapoznaj się z formami rozliczeń i wybierz najdogodniejszą z nich!
No Comment