Od zawsze pasjonowało Cię tworzenie różnego rodzaju tekstów, a zasady poprawnej polszczyzny masz w małym palcu? Niejednokrotnie słyszałeś od innych, że charakteryzuje Cię tzw. lekkie pióro? Jeśli na każde z tych pytań odpowiedziałeś twierdząco, być może praca w branży copywritingu czeka właśnie na Ciebie. Zostań z nami, aby poznać zarówno jej wady, jak i zalety.
Na czym polega praca copywritera?
Mówiąc w największym skrócie, praca copywritera polega przede wszystkim na tworzeniu wartościowych tekstów. Są to artykuły nie tylko komercyjne, wszelkiego rodzaju reklamy czy ulotki, ale także scenariusze i treści wymagające szczególnego profesjonalizmu. Jest to pojęcie bardzo ogólne, gdyż lista kompetencji, które powinna mieć osoba działająca w tym zawodzie, jest naprawdę długa.
Niewątpliwie każdy przyszły copywriter oprócz talentu pisarskiego powinien mieć wiedzę teoretyczną. Pojęcia przede wszystkim takie jak tworzenie nagłówków, marketing czy optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych (z angielskiego skrót SEO) nie powinny być mu obce, lecz musi umieć zastosować je w praktyce. Dlaczego?
Copywriting ma znaczące powiązanie z marketingiem odbywającym się online. Dzięki jakościowym tekstom, jak najlepiej wpasowującym się w wyszukiwania klientów, stwarza budulec każdych działań, których głównym zadaniem jest dotarcie do jak największej liczby osób. Jeśli copywriter nie tworzyłby zgodnie z zasadami SEO, akcje te byłyby mocno ograniczone, a liczba odwiedzin strony znacznie niższa.
Dlatego bowiem planując swoją przyszłość w tym zawodzie, powinieneś zapoznać się najpierw z nim od strony czysto teoretycznej, poznać główne założenia skutecznego marketingu, a dopiero później zacząć tworzyć własne portfolio. W tym celu doskonale sprawdzą się licznie dostępne na rynku kursy, które łączą obydwa te aspekty i pomagają wdrożyć się w świat copywritingu.
Zalety pracy jako copywriter
Wiedząc już, jakie zadania mogą Cię czekać jako przyszłego copywritera i jaką wiedzę teoretyczną powinieneś zyskać, możesz zapoznać się z zaletami, które niesie ze sobą praca w tej branży.
Możliwość pracy jako freelancer, czyli niezależność
Copywriting ma to do tego, że możesz wykonywać go z dowolnego miejsca na ziemi. Co więcej, nie masz obowiązku pracować na etat, więc czas pracy dostosowujesz do swoich innych zajęć dnia codziennego. To doskonała opcja dla tych, którzy chcą sobie dorobić za swoje wyspecjalizowane umiejętności, nawet nie wychodząc z domu. Jedyne, co musisz sobie zapewnić, to dostęp do Internetu, dobry sprzęt i zaciszny kąt.
Ciągłe zdobywanie nowej wiedzy
Pracując z tekstem na tematy narzucane przez klientów, zyskujesz możliwość wnikliwego poznawania nowych rzeczy, przyswajania coraz to nowszych informacji. Jest to z pewnością bardziej kreatywne aniżeli obcowanie wciąż z jednym tematem, pracując np. w banku. Dzięki pracy jako copywriter poszerzasz więc swoje horyzonty o to, o czym prawdopodobnie nie miałbyś pojęcia, nie tworząc w tym zawodzie.
Korzystne zarobki dla doświadczonych
Im dłużej pracujesz w branży copywritingu, tym więcej zleceń dostajesz, gdyż zdobywasz zaufanie klientów. Pisząc średnio po parę tekstów dziennie, z odpowiednio dużą liczbą znaków, masz okazję odłożyć naprawdę sporą sumę pieniędzy, robiąc coś, co Cię pasjonuje.
Wady pracy jako copywriter
Copywriting, jak każda inna praca, ma zarówno swoje wady, jak i zalety. Gdy znasz już niektóre z wielu korzyści, które niesie ze sobą ten zawód, czas na zapoznanie się z nieco ciemniejszą stroną pracy jako copywriter.
Narażenie się na samotność
Pracując przez dłuższy czas w osamotnieniu, bez fizycznego kontaktu z drugim człowiekiem, domowe zacisze może stać się dla Ciebie uciążliwe, a nawet depresyjne. Dla jednych może być to spełnienie marzeń, jednak dla tych bardziej ekstrawertycznych praca w takich warunkach może stać się prawdziwą zmorą nie do przezwyciężenia.
Duża konkurencja = słabsze i niestabilne zarobki
Copywriting z dnia na dzień staje się coraz bardziej popularny, a co za tym idzie, zwiększa się konkurencja na rynku. Aspektem, który przykuwa uwagę potencjalnych klientów, jest zdecydowanie doświadczenie. Gdy stawiasz swoje pierwsze kroki w tej branży, możesz więc szybko się zniechęcić, nie przyjmując żadnych zleceń. Warto też mieć na uwadze fakt niestabilnych zarobków, gdyż nigdy nie masz z góry powiedziane, ile uda Ci się zarobić w danym miesiącu.
Możliwy brak weny
Rzadko zdarza się, iż klienci podchodzą do wykonania danej pracy z pewną dozą cierpliwości i wyrozumienia. Pracując jako copywriter, musisz jednak działać szybko i bardzo przemyślanie, a przecież nie zawsze odczuwa się właściwe natchnienie do stworzenia wysokiej jakości tekstu. Musisz być zatem świadomy, że brak weny może pojawić się na każdym etapie Twojej kariery i akceptować konsekwencje z tym związane.
Zawód przyszłości czy chwilowa popularność?
Trudno powiedzieć, jak za kilka lat na tle innowacyjnych zawodów będzie wypadał copywriting. Obecnie jednak cieszy się dużym zainteresowaniem wśród konsumentów, a zapotrzebowanie na profesjonalne teksty stale rośnie. Jeśli więc nadal czujesz, że praca jako copywriter byłaby dla Ciebie spełnieniem marzeń, to właśnie teraz jest Twój czas.
Autor tekstu: Monika Matuszak
No Comment