Portfolio to niezbędne narzędzie dla każdego twórcy, który chce zaprezentować swoje umiejętności i zdobyć nowych klientów. Dotyczy to zarówno grafików komputerowych, fotografów, jak i copywriterów. Dobrze przygotowane portfolio pozwala wyróżnić się na tle konkurencji i udowodnić swoje kompetencje. W tym artykule skupimy się na najważniejszych zagadnieniach dotyczących opracowania portfolio copywritera. Jak go stworzyć i jakich błędów unikać?
Czym jest portfolio copywritera?
W ogłoszeniach o pracę na stanowisko copywritera podstawowym wymaganiem jest zaprezentowanie swojego portfolio. W praktyce należy w nim umieścić przykłady samodzielnie przygotowanych tekstów, które potwierdzają umiejętności autora. Potencjalny klient lub pracodawca, czytając portfolio copywritera, ma możliwość zapoznania się z jego stylem pisania i doświadczeniem. Dzięki temu jest w stanie określić czy twórca treści poradzi sobie z powierzonym mu zadaniem.
Jakie teksty umieścić w portfolio copywritera?
To pytanie zadają sobie najczęściej początkujący copywriterzy. Ważne jest, abyś wiedział, że portfolio nie musi zawierać wyłącznie opublikowanych treści. Jeśli jeszcze nie miałeś okazji pracować w zawodzie, sam napisz kilka przykładowych tekstów na tematy, które są Ci najbliższe. Możesz to potraktować jako Twoje pierwsze doświadczenie w branży.
Stwórz m.in. kilka artykułów blogowych, opis dowolnego produktu, opis kategorii lub artykuł ekspercki. Przed ich opublikowaniem w portfolio zapoznaj się z zasadami tworzenia poszczególnych typów artykułów, a także zadbaj o ich poprawność gramatyczną. Dobrą praktyką jest także sprawdzenie każdego artykułu w programie antyplagiatowym.
Jeśli masz już za sobą pierwsze kroki w profesji copywritera, to o wiele prościej będzie Ci stworzyć swoje portfolio. W tym przypadku umieść w nim, te artykuły, z których jesteś najbardziej zadowolony. Pamiętaj, że celem nie jest tutaj prezentowanie jak największej liczby tekstów. Jeśli tak zrobisz, części z nich klient może w ogóle nie przeczytać. W zupełności wystarczy ok. 5 do maksymalnie 10 artykułów.
Co ważne, jeśli Twoje artykuły znalazły się już na stronie internetowej bądź mediach społecznościowych Twojego klienta, nie zawsze masz możliwość opublikowania ich w swoim portfolio. Dlatego dokładnie przeczytaj umowę, którą z nim zawarłeś lub w razie wątpliwości zapytaj, czy dany tekst możesz wykorzystać do zaprezentowania przyszłym klientom.
W jakiej formie stworzyć portfolio copywritera?
Będąc copywriterem, masz możliwość stworzenia swojego portfolio w kilku formach. Oto kilka najpopularniejszych propozycji:
- Blog – jeśli jesteś specjalistą w danej dziedzinie bądź masz ciekawe hobby, zacznij pisać blog na ten temat. Jest to jedna z lepszych form portfolio. Dzięki temu nauczysz się pisać poprawnie teksty blogowe i eksperckie, które są szczególnie cenione przez zleceniodawców.
- Generatory portfolio – w sieci istnieje wiele platform i serwisów umożliwiających publikację tekstów m.in. jako linki lub pliki tekstowe. Po umieszczeniu swoich prac na wybranej platformie otrzymasz gotowy link, który następnie możesz przesłać do potencjalnego klienta.
- Plik PDF – portfolio w pliku PDF jest to ciekawy sposób na zaprezentowanie nie tylko swoich tekstów, ale także kreatywności. Zadbaj więc o jego estetykę, stosując przyciągającą wzrok kolorystykę, spójną czcionkę i przemyślany układ treści. Na początku portfolio dodaj też kilka informacji o sobie i swoim doświadczeniu. Pamiętaj także o danych kontaktowych.
Najczęstsze błędy w portfolio copywritera
Portfolio to wizytówka copywritera, która jest narzędziem do pozyskiwania nowych zleceń. Niestety, wiele osób popełnia błędy w jego tworzeniu, co skutecznie zmniejsza szanse na zdobycie klienta. Oto kilka najczęstszych błędów w portfolio copywritera:
- Błędy gramatyczne, stylistyczne i ortograficzne – jako copywriter pracujesz słowem, dlatego w swoim portfolio nie możesz sobie pozwolić na błędy językowe. Jeśli nagminnie pojawiają się w Twoich tekstach, to tracisz wiarygodność i zaufanie potencjalnych klientów.
- Brak różnorodności – choć specjalizacja w konkretnej dziedzinie copywritingu może być atutem, to mimo wszystko brak różnorodności w portfolio może negatywnie wpłynąć na Twoje szanse na pozyskanie zleceń. Jeśli w swoim portfolio zamieścisz przykładowo same opisy produktów, może okazać się, że to nie wystarczy, aby zyskać klienta.
- Nieatrakcyjna forma – teksty napisane różną czcionką, nieuporządkowane lub niesformatowane są zniechęcające, co w konsekwencji sprawi, że Twój potencjalny klient nie będzie chciał się zapoznać z ich treścią.
- Zapominanie o aktualizacji treści – portfolio, podobnie jak CV, wymaga regularnej aktualizacji. Jeśli w Twoim portfolio znajdują się stare teksty, istnieje duże prawdopodobieństwo, że zawarta w nich treść jest już nieważna. Wraz z rozwojem wielu branż, wiedza z ich obszaru stale ulega zmianom. Wobec tego przed wysłaniem swojego portfolio dokładnie przestudiuj zawarte w nim teksty i w razie potrzeby nanieś poprawki.
Portfolio copywritera – podsumowanie
- Portfolio copywritera to zbiór tekstów, które pokazują umiejętności twórcy.
- W portfolio warto umieścić m.in. artykuły blogowe, eksperckie, a także opisy produktów lub opisy kategorii.
- Portfolio copywritera powinno zawierać od ok. 5 do 10 tekstów.
- Popularne formy portfolio to plik PDF, generator portfolio lub blog autorski.
- Potencjalny klient odrzuci ofertę, jeśli teksty w portfolio będą zawierały błędy gramatyczne i merytoryczne, a także, gdy ich forma będzie nieatrakcyjna wizualnie.
Autor tekstu: Agata Soroczyńska
No Comment