Zanim wprowadzimy jakiś produkt lub usługę na rynek, zawsze powinniśmy dowiedzieć się, kto jest jego adresatem. Wyobrażenie o potencjalnym odbiorcy jest podstawą do stworzenia persony marketingowej. To tzw. klient idealny lub buyer persona. Celem określania persony jest wizualizacja i uosobienie przyszłego klienta. Gdy nadamy mu imię, wiek, cechy charakteru, to poznamy go bardzo dobrze. Im więcej będziemy znać szczegółów, tym będziemy mogli dopasować komunikację marketingową.
Jak stworzyć personę marketingową?
Tworząc swoją personę marketingową, trzeba dobrze poznać swoich klientów. Musimy określić niezbędne kryteria, które pomogą stworzyć obraz klienta idealnego. Te kryteria to (wiek, płeć, stan cywilny, wykonywany zawód i wykształcenie, miejsce zamieszkania, zainteresowania, dążenia i oczekiwania, codzienne problemy).
Możemy również określić, jaką persona ma hierarchię wartości, jakie ma pasje i motto życiowe. Określmy też, jak klient robi zakupy, czyli czym płaci i ile wydaje na zakupy. Dowiedzmy się, jaka jest sytuacja materialna naszej persony marketingowej.
Przeczytaj również: Blog ekspercki – dlaczego warto go prowadzić i jak zrobić to dobrze?
Jak szukać informacji o personie marketingowej?
Najpopularniejszym sposobem jest analiza danych osób odwiedzających naszą stronę internetową w darmowym narzędziu Google Analytics. Możemy w nim sprawdzić ilość użytkowników odwiedzających daną stronę w określonym przedziale czasu, ich dane: płeć, wiek, lokalizację, język, a także co przeglądali na naszej stronie i ile spędzili czasu w konkretnych miejscach w witrynie.
Rola persony marketingowej w procesie zakupowym
Potencjalnym klientom można przypisać następujące role, które w przebiegu transakcji na pewno się pojawią. Pierwsza rola to inicjator (poddaje pomysł zakupienia produktu lub usługi). Druga rola to doradca (doradza, czy wykupić dany produkt lub usługę). Następna rola to decydent (wpływa na decyzje o zakupie produktu). Z kolei rola nabywcy dokonuje zakupu produktu lub usługi. Na koniec rola użytkownika, gdzie persona już korzysta z zakupionego produktu lub usługi.
Błędy przy tworzeniu persony marketingowej
Najczęstszym błędem jest myślenie, że im więcej zdefiniujemy person, tym większe będziemy mieć korzyści. Tak nie jest, ponieważ większa ilość spowoduje bardzo duże zróżnicowanie w personach. Do błędu należy też myślenie, że tylko osoby z działu marketingowego mogą tworzyć personę marketingową. Błędem jest również opieranie się tylko na danych demograficznych persony.
Persona marketingowa – podsumowanie
Najważniejsze, aby nasza persona marketingowa była konkretną, żywą osobą. Ponieważ to ona będzie decydować, jaki produkt lub usługę od nas wykupi.
Autor tekstu: Natalia Kułakowska
No Comment