Każda strona internetowa składa się z mnóstwa elementów, które w rezultacie wpływają na jej odbiór, ten pozytywny, jak i negatywny. Microcopy jest szczególnie ważne w procesie odbioru strony i bezpośrednio wpływa na wrażenia użytkownika (user experience). Czym więc jest i kto odpowiada za ich tworzenie?
Microcopy – co to jest?
Najprościej rzecz ujmując, microcopy nazwiemy wszelkie krótkie informacje, które zamieszczane są na stronie lub aplikacji w celu naprowadzenia użytkownika w jak najprostszy sposób do wykonania działań, które nakłoniły go do odwiedzenia strony.
Microcopy tworzymy z myślą o potrzebach użytkownika i jego komforcie. Z tego względu zajmuje się nimi copywriter, sprawiając, że korzystanie ze strony staje się prostsze i pozbawione frustracji. Zrozumiałe komunikaty, trafiające bezpośrednio w intencje użytkowników mają kluczowe znaczenie, jeśli chodzi o czas spędzany na stronie i ponowne jej odwiedziny, przekładając się na późniejszą sprzedaż. Jeśli obsługa witryny jest intuicyjna, a taka właśnie powinna być dzięki tym krótkim komunikatom oraz pracy UX designera, staje się przyjazna i lepiej oceniania. Właśnie dlatego microcopy nie powinniśmy lekceważyć, a redagowane z empatią i myślą o odwiedzających.
Dowiedz się więcej o UX writingu: https://contentwriter.pl/czym-jest-ux-writing/
Jak pisać microcopy?
Zbyt długie i zawiłe formy, pisane w podniosłym i formalnym stylu nie stworzą więzi z użytkownikiem. Zbudują dystans, którego należy unikać. Nie bez przyczyny za kreowanie komunikatów odpowiedzialni są ludzie, a nie maszyny. Wiedząc, jak przebiega proces komunikacji z klientem, mamy szansę stworzyć treści, które będą odpowiadać potrzebom drugiej strony. Słowa mają moc sprawczą. W przypadku microcopy mogą sprawiać, że gość na stronie zostaje poinformowany o zaistniałych błędach. Dowie się jak ich uniknąć, oraz co zrobić, aby się nie powtarzały.
W trosce o należyty odbiór microcopy należy zadbać o język, w którym go tworzymy. Preferowane jest, by:
- dostosować do grupy odbiorców odwiedzających stronę,
- krótki i jak najmniej złożony,
- opisywał problem w przejrzysty sposób,
- instruował, objaśniał, tłumaczył.
A ponadto:
- naprowadzał do podjęcia zamierzonych kroków,
- przewidywał działania użytkowników i wychodził im naprzeciw,
- skupiał się na najistotniejszych kwestiach.
Dla kogo stworzone?
Microcopy, choć wykorzystywane głównie dla rozbudowanych witryn, które obsługują wielu użytkowników, będzie użyteczne dla każdej firmy, chcącej zadbać o jakość obsługi klienta na stronie. Pochylenie się nad komunikacją z użytkownikiem będzie przynosiło korzyści bez względu na to, do ilu z nich się zwracamy. Dlatego warto jest zwrócić uwagę na takie elementy jak microcopy, które, mimo że na pozór nieistotne, to robią różnicę.
No Comment