Ludziom niezwiązanym z branżą, copywriter często kojarzy się z kimś, kto „coś tam pisze na zlecenie”. To ogólnikowe stwierdzenie nie jest takie dalekie od prawdy, warto je jednak doprecyzować. Kim zatem właściwie jest copywriter? Tego dowiesz się, czytając ten artykuł!
Copywriterem jest profesjonalista
Profesjonalista, który nie musi mieć żadnego konkretnego, „kierunkowego” wykształcenia. Jego narzędziem pracy jest słowo pisane, dlatego ważne jest, aby miał tzw. lekkie pióro – czyli tworzył teksty bez wysiłku, za to z polotem. Powinien również być w stanie sprawnie wyszukiwać niezbędne informacje oraz dopasować się do potrzeb potencjalnych odbiorców tekstu. Powinien umieć atrakcyjnie przedstawić ofertę, posługując się językiem korzyści i perswazją. Kluczowe jest, aby jego teksty były poprawne pod względem językowym.
Copywriter zajmuje się tworzeniem profesjonalnych treści, umożliwiających realizację założonych celów marketingowych, takich jak:
- zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu towaru lub usługi,
- zainteresowanie odbiorcy ofertą firmy,
- poprawienie widoczności firmy w wyszukiwarkach internetowych.
Jakie teksty tworzy copywriter?
Wachlarz tekstów tworzonych przez copywritera jest szeroki. W zależności od potrzeb klienta może on pisać:
- teksty sprzedażowe,
- artykuły na blogi,
- materiały reklamowe,
- opisy produktów,
- wpisy na portale społecznościowe.
Copywriter. I kto jeszcze?
Na rynku istnieją następujące profesje, wywodzące się od copywritera:
- copywriter SEO – tworzy treści, mające na celu poprawienie widoczności firmy zleceniodawcy w Internecie,
- marketing copywriter – tworzy treści sprzedażowe, zachęcające klientów do nabycia produktu lub usługi,
- content writer – tworzy merytoryczne teksty, obejmujące zagadnienia z branży zleceniodawcy. Powinien doskonale znać dziedzinę, o której pisze, by jego teksty były wiarygodne,
- ghostwriter – anonimowo tworzy różnorodne treści promocyjne dla firmy, a ich autorstwo przypisuje zleceniodawcy.
Pomimo stosowanego rozróżnienia, wyraźnie widać, że kompetencje powyższych zawodów się przenikają Copywriter zatem będzie łączył w sobie umiejętności właściwe dla wszystkich tych profesji.
Kim jest dobry copywriter?
Aby być świetnym pracownikiem, dobrze jest, oprócz motywacji finansowej, posiadać motywację wewnętrzną, czyli entuzjazm do wykonywanej pracy.
Dobry copywriter to zatem człowiek z pasją, ciekawy świata i otwarty na rozwój. To ktoś, komu pisanie przychodzi z łatwością i sprawia przyjemność. Ktoś, kto nieustannie się uczy – doskonali swój pisarski warsztat, czytając teksty innych autorów, a także zgłębiając tajniki branży, w której obrębie pracuje. To również człowiek, który potrafi spojrzeć krytycznie na swoją pracę i, na bieżąco, analizować ją pod względem przydatności dla konkretnego odbiorcy. Przede wszystkim jednak dobry mistrz słowa to taki, dzięki któremu zwiększają się zyski firmy klienta. W tym zakresie jego umiejętności weryfikuje rynek – dobry copywriter nie będzie narzekał na brak zajęcia, gdyż stale będzie zapotrzebowanie na jego usługi.
No Comment