Każdy się uczy. Czasem na własnych błędach, a innym razem z pomocą dostępnego źródła informacji lub kogoś bardziej doświadczonego. Zdecydowanie jedną z wygodniejszych form zdobywania wiedzy jest poradnik. Dzięki przystępnej formie oraz konkretnym informacjom ten rodzaj treści pozwala zaoszczędzić dużo czasu. Jeżeli chciałbyś także podzielić się swoją wiedzą oraz napisać poradnik, to jest to tekst dla Ciebie. W tym artykule pokażemy Ci 6 wskazówek, jak napisać dobry, treściwy poradnik.
Wskazówki jak napisać poradnik
Te 6 wskazówek obejmuje wszystkie aspekty dobrego poradnika. Dzięki nim będziesz mógł od zera napisać swoje małe kompendium wiedzy.
Napisz przyciągający uwagę wstęp
Dobry wstęp jest kluczowym elementem, aby przyciągnąć uwagę czytelnika. W celu napisania ciekawego wprowadzenia, należy zadbać, żeby było ono treściwe. Wstęp musi być kwintesencją całego poradnika. Powinien przedstawić czytelnikowi, co może znaleźć w całym tekście. Nikt nie będzie chciał przeczytać tekstu, który od samego początku będzie nużący. Jeżeli szukasz przykładowego wstępu, spójrz w górę. Przed chwilą go przeczytałeś.
Uporządkuj nagłówki
Ludzki mózg podświadomie wybiera rzeczy oraz czynności, które są bardziej uporządkowane od innych. Możesz to poznać po uczuciu satysfakcji. Dlatego właśnie tak ważne jest porządkowanie nagłówków. Jak to zrobić? Ustal pewną hierarchię między śródtytułami. Przykładowo, aby Twój tekst był uporządkowany, nie powinieneś pisać nagłówka H3, zanim nie napiszesz nagłówka H2. Ta zasada dotyczy wszystkich śródtytułów, niezależnie od ich ilości.
Wybierz frazy kluczowe
Poradnik zawsze bierze udział w pozycjonowaniu, ponieważ trafia na bloga lub inną stronę internetową. Z tego powodu nie możesz zignorować słów kluczowych, które są fundamentalną podstawą pozycjonowania SEO. W internecie jest wiele narzędzi, które pomogą Ci znaleźć trafne frazy kluczowe. Jeżeli posiadasz wolne środki pieniężne, to możesz skorzystać z takich narzędzi jak, chociażby BuzzSumo, czy Keyword Finder. Dostępne są także darmowe alternatywy, między innymi Screaming Frog lub sama wyszukiwarka Google. Niezależnie od metody, jaką obierzesz, dobranie trafnych słów kluczowych jest bardzo istotną częścią tworzenia poradnika.
Posłuż się przykładem
Czytelnik może znacznie łatwiej wyobrazić sobie daną sytuację, gdy ma przedstawiony przykład. Co więcej, pomoże mu to także szybciej przyswoić wiedzę, którą próbuje zdobyć podczas czytania poradnika. Staraj się, aby przykład nawiązywał do codziennej sytuacji. Dzięki zwyczajności objaśnienia tekst będzie znacznie przystępniejszy dla czytelnika.
Stawiaj na jakość, nie ilość
Od wieków sądzono, że to ilość, nie jakość się liczy. Jednak w XX wieku amerykański statystyk William Deming udowodnił, że to nie prawda. Wykazał, że jakość często przeważa nad ilością. Właśnie tym powinieneś się kierować podczas pisania poradnika. Skup się na jakości, nie ilości. Niewiele osób będzie chciało czytać poradnik, który pomimo pokaźnej długości niczego nie będzie wnosił. Skup się na merytoryce. Dla czytelnika to właśnie ona jest najważniejsza.
Napisz trafne podsumowanie
Zwięzłe podsumowanie jest tym, co pomaga czytelnikowi w trwałym zapamiętaniu informacji. Jest to także wyrazisty sposób na zakończenie poradnika. Jest wiele sposobów na napisanie dobrego podsumowania. Jeżeli Twój poradnik ma nieco mniej formalny charakter, to zakończenie może nawiązać do wstępu oraz reasumować najważniejsze informacje. Jeżeli piszesz nieco bardziej formalny poradnik, to możesz wypunktować najważniejsze informacje w jak najkrótszej formie. Oczywiście nie ma żadnej reguły nakazującej pisać podsumowanie w określony sposób, dlatego podczas pisania zakończenia możesz wykazać się kreatywnością. Najważniejsze, żeby podsumowanie zapadło w pamięć czytelnikowi.
Jak napisać poradnik – podsumowanie
- Napisz wstęp, który zainteresuje czytelnika
- Stosuj hierarchię nagłówków
- Znajdź trafne frazy kluczowe
- Stosuj przyziemne przykłady
- Skup się na jakości, nie ilości
- Tekst zakończ wyrazistym podsumowaniem
Autor tekstu: Adam Wojtkiewicz
No Comment