Czym jest feedback i jakie są jego rodzaje? Co zrobić, aby prawidłowo i skutecznie udzielać informacji zwrotnej? Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, czytaj dalej!
Co to jest feedback?
Angielskie słowo feedback oznacza przekazywanie informacji zwrotnej. Dotyczy zarówno relacji firmowych, jak i prywatnych. Udzielanie konkretnych i konstruktywnych komunikatów na temat czyjejś pracy lub zachowania poprawia funkcjonowanie firmy oraz podnosi jakość relacji. Przekazywanie informacji zwrotnej możemy podzielić na dwa podstawowe rodzaje: feedback pozytywny i negatywny.
Pozytywny
Pochwały, zauważanie starań i sukcesów, nagradzanie dobrze wykonanych obowiązków to cechy pozytywnej informacji zwrotnej. Pokazujemy szacunek dla pracy innych oraz motywujemy do dalszego rozwoju. Pozytywny komunikat wzmacnia relacje w firmie i skłania do większego zaangażowania w powierzone obowiązki.
Negatywny
Aby przekazywanie negatywnego komunikatu zwrotnego spełniło swoją funkcję, czyli zmotywowało do poprawy danego aspektu, należy robić to w sposób merytoryczny, nie oceniając bezpośrednio osoby. Powinniśmy skupić się na jej zachowaniu lub działaniu w danej sytuacji. Feedback należy wyrażać spokojnie, rzeczowo, bez udziału emocji. Rozmowa musi odbyć się na osobności. Kiedy zdecydujemy się wyrazić konstruktywną opinię, powinniśmy zrobić to od razu, nie czekając na lepszy moment.
Przeczytaj również: Case study – zacznij uczyć się od innych!
Sposoby dawania informacji zwrotnej
Udzielanie informacji zwrotnej pozwala na doskonalenie komunikacji, a także pomaga w budowaniu zaufania między ludźmi. W poniższym artykule przedstawiliśmy dwa sposoby udzielania feedbacku.
Metoda „kanapki”
Wskazana metoda składa się z trzech etapów. Pierwszy i trzeci etap to przekazywanie odbiorcy pozytywnych informacji. Drugi to udzielanie konstruktywnej krytyki i wskazanie tego, co należy poprawić.
Metoda „FUKO”
Kolejna metoda to „FUKO” (fakty, uczucia, konsekwencje, oczekiwania). Pozwala na jasne wyrażenie naszych uwag, pokazanie kierunku zmian. Krytyka opiera się na faktach, wskazujemy także na nasze uczucia związane z daną sytuacją. Wyjaśniamy, jakie następstwa niesie za sobą konkretne zdarzenie. Na koniec otwarcie informujemy o naszych oczekiwaniach.
Jak skutecznie udzielać feedbacku?
Aby nasze uwagi przyniosły efekty, komunikat musi zostać odpowiednio zrozumiany i zinterpretowany przez odbiorcę. Jak tego dokonać?
- Przekazuj informacje prosto w oczy, bez udziału innych.
- Nie oceniaj osoby, a jej postępowanie.
- Krytykę przedstawiaj bez emocji, podpierając ją faktami.
- Staraj się, aby feedback motywował do oczekiwanych zmian.
- Unikaj nadmiernej krytyki, ale także pochwał.
- Bądź nastawiony na wymianę informacji oraz poglądów.
- Wyrażaj uwagi od razu po zdarzeniu.
- Bądź empatyczny, postaw się w sytuacji swojego rozmówcy.
Podsumowanie
Jeśli chcesz poprawić jakość komunikacji w firmie lub w prywatnej relacji, motywować pracowników do lepszych wyników i rozwoju – naucz się wyrażać swoje opinie konstruktywnie i szczerze. Skupiaj się na pozytywach, a negatywne informacje przekazuj w sposób zrozumiały dla odbiorcy.
Autor tekstu: Paulina Tokarzewska
No Comment