Praca na etacie staje się dla Ciebie przytłaczająca? Chcesz zacząć robić coś nowego i poznać swoje możliwości? A może marzy Ci się praca w domu? Zostań copywriterem i uwolnij się od stereotypowego systemu pracy! Zacznij zarabiać na pisaniu tekstów!
Kim jest copywriter?
Copywriter to osoba zajmująca się pisaniem tekstów dla dużej ilości odbiorców.
Część początkujących copywriterów szuka firm zlecających stałe pisanie tekstów, na przykład kilka prac na tydzień o określonej liczbie znaków. Inni jako freelancerzy sami szukają zleceń i działają na krótkoterminowych ofertach.
Do ich zleceń należą:
- artykuły blogowe,
- artykuły eksperckie,
- opisy produktów,
- opisy promocyjne,
- teksty na strony internetowe,
- posty do mediów społecznościowych,
- hasła reklamowe,
- scenariusze reklam radiowych i telewizyjnych.
Zakres ofert copywriterów jest bardzo elastyczny i zależy od ich specjalizacji. Jednak zazwyczaj nie sprawia im problemu napisanie pracy, która nie znajduje się standardowo w ich ofercie.
Zazwyczaj są otwarci i dostosowują się do potrzeb klienta.
Przeczytaj również: Jak zbudować portfolio copywritera, które przyciągnie uwagę klientów?
Jakie cechy i umiejętności musi posiadać copywriter?
Kreatywność
Jest to kluczowa cecha każdego copywritera. Wymagane jest pisanie oryginalnych tekstów, które przyciągną uwagę odbiorców i wyróżnią się spośród innych treści.
Perswazja
W opisie produktów, reklam, artykułów sponsorowanych jest to niezbędna cecha. Osoba pisząca teksty powinna umieć przekonać odbiorcę do przeczytania reszty artykułu lub podjęcia jakiegoś działania, np. zakupu produktu.
Planowanie treści
Przed rozpoczęciem pisania tekstu warto zebrać niezbędne informacje. Następnie należy je uporządkować, aby stanowiły spójną całość. Warto również zapoznać się z budową danego typu publikacji, aby struktura zgadzała się z powszechnie przyjętymi wytycznymi. Copywriter musi podawać tylko rzetelne i sprawdzone informacje.
Znajomość struktury tekstów
Każdy rodzaj tekstu ma charakterystyczną strukturę. Osoba zajmująca się pisaniem tekstów na zlecenie musi przestrzegać danych wytycznych. Copywriterzy muszą również trzymać się szablonowych zasad stylu tekstu takich jak hierarchii nagłówków lub długości tekstu.
Wstawianie słów kluczowych
Słowa kluczowe to wyrazy charakterystyczne dla danego tematu. Copywriterzy umieszczają je w tekstach co ok. 1000 znaków ze spacjami. Powoduje to zwiększenie prawdopodobieństwa wyższego pozycjonowania po wyszukaniu hasła w Google.
Poprawność językowa
Błędy ortograficzne, interpunkcyjne lub gramatyczne nie tylko są oznaką niedbalstwa copywritera, ale również obniżają jego wiarygodność. Odbiorcy tracą zaufanie do czytanego tekstu i zaczynają wątpić w jego autentyczność.
Dostosowanie języka do odbiorców
Copywriterzy muszą zadbać o zbadanie docelowej grupy odbiorców. Ważne jest, żeby teksty były pisane w prostym i jasnym języku. W artykułach eksperckich specjalistyczne słownictwo należy jak najprościej wyjaśnić. Niezrozumiałe teksty często są mniej polecane i rzadziej odwiedzane, gdyż odbiorcy nie są w stanie zrozumieć tematu.
Narzędzia do pracy
Copywriterzy chętnie korzystają z narzędzi ułatwiających im pracę. Do niektórych z nich należą:
- Ortograf sprawdzający błędy ortograficzne i interpunkcyjne.
- Licznik znaków, czyli program wyświetlający ilość znaków w celu zoptymalizowania treści pod zlecenie.
- Planer Słów Kluczowych wspomagający analizę najczęściej wyszukiwanych słów z danego tematu.
- Ubersuggest pokazujący średnią liczbę wyszukiwań danego słowa kluczowego oraz jego stopień trudności w odniesieniu do konkurenci.
Jak zacząć przygodę z copywritingiem?
Zapisz się na kurs copywritingu
Jest to doskonałe rozwiązanie dla osób początkujących. Dobry kurs powinien oferować komplet informacji odnośnie do sposobów pisania różnego rodzaju tekstów. Zwróć uwagę również, aby kurs gwarantował uzyskanie certyfikatu. Nie zapomnij o przeczytaniu opinii i sugestii przed wykupieniem dostępu.
Zadbaj o niezbędne narzędzia do pracy
Podstawą jest zainwestowanie w sprzęt elektroniczny, który ułatwi szybkie pisanie i przesyłanie tekstów. Warto również zaopatrzyć się w dostęp do pakietu z programami do pisania.
Przypomnij sobie zasady poprawnej pisowni
Warto ponownie przejrzeć zasady pisowni, aby uniknąć komplikacji podczas pisania tekstu. Lepiej od razu skupić się na przekazie i odpowiedniej jego budowie.
Gdzie znaleźć zlecenia jako copywriter?
- LinkedIn — możliwość promowania swojej działalności oraz budowania sieci kontaktów z różnymi firmami.
- eu — umożliwia rozliczanie pracy przez legalne wystawianie faktur bez zakładania działalności.
- com — każdy użytkownik może złożyć ofertę wykonania projektu, a pracodawca wybrać wykonawcę.
Wiele zleceń znajdzie się również na OLX lub na Facebooku, gdzie zleceniodawcy szukają do stałej lub tymczasowej współpracy.
Copywriter musi zdobyć wiedzę i wiele umiejętności, żeby zacząć działać. Jest to przyszłościowy zawód, który możesz wykonywać w domu, jeżeli dobrze się do niego przygotujesz.
Autor tekstu: Emilia Sobecka
No Comment