Zanim zaczniemy jakiekolwiek działania, również marketingowe, powinniśmy najpierw dobrze przemyśleć kroki, jakich chcemy się podjąć oraz opracować odpowiednią strategię. W osiągnięciu tego celu pomoże nam dobrze sporządzony plan. Dzięki niemu możemy zmniejszyć ryzyko niepowodzenia i zwiększyć naszą szansę na odniesienie sukcesu. Dowiedz się, jak sporządzić content plan na rzecz Twojej firmy!
Zanim jednak zaczniesz – pamiętaj
Stworzenie dobrego content planu wymaga czasu, zaangażowania i odpowiedniej wiedzy. Zależne jest również od wielu czynników, dlatego nie ma jednego uniwersalnego schematu – musi on być odpowiednio dopasowany do potrzeb indywidualnych.
Elementy służące do określenia content planu
Poniżej omawiamy kilka najważniejszych elementów przeznaczonych do rozpisania content planu.
- Odbiorcy/grupa docelowa – ważne jest, aby najpierw ustalić, do kogo będziemy kierować swój przekaz, by móc odpowiednio skonstruować komunikat. Inaczej bowiem będziemy zwracać się do uczniów, a innego – specjalistycznego – języka używać będziemy, pisząc do osób zajmujących się określonymi profesjami.
- Marka – musisz wiedzieć, jaki wizerunek firmy chcesz budować, by móc odpowiednio dopasować do niego treści.
- Media – należy pamiętać, że tutaj liczy się jakość, a nie ilość; dzięki skupieniu się na mniejszej ilości dróg komunikacji z odbiorcami, jesteśmy w stanie budować z nimi lepszą relację i stworzyć zaangażowaną społeczność.
- Działania konkurencji – sprawdzanie kompetencji naszego przeciwnika jest istotne; nie tylko możemy dzięki temu dowiedzieć się, jakie strategie działają. Ale również mamy szansę wymyślić taką, która byłaby w stanie osiągnąć znacznie lepsze rezultaty.
- Budżet – nasze możliwości finansowe określają, na co możemy sobie pozwolić i na czym powinniśmy się przede wszystkim skupić, by nie ponieść ewentualnych strat; powinniśmy dobrze przemyśleć, w co najpierw powinniśmy zainwestować.
Content plan – tworzenie
Ten etap polega na pozyskiwaniu danych, które ułatwią stworzenie content planu.
- Rozmowa ze zleceniodawcą – dzięki niej możemy ustalić cel biznesowy, charakterystykę branży i firmy, dostępny budżet, czy – jeśli firma prowadzi statystyki – grupę docelową klientów.
- Analiza konkurencji – chodzi tutaj o zbadanie rynku i dostosowanie działań do aktualnych możliwości firmy. Jeśli naszym celem jest przyciągnięcie klientów, jednak konkurencja jest ugruntowana i zajmuje wysokie miejsca w wyszukiwarce, to – zamiast na przykład publikować obszerne artykuły czy tworzyć podstrony na popularne frazy kluczowe – powinniśmy się skupić na pozyskiwaniu ruchu na naszej stronie. Dopiero gdy zaczniemy generować zyski i wzmocnimy swoją pozycję w wyszukiwarce, możemy zacząć dodawać coraz bardziej konkurencyjne podstrony i artykuły.
Zaplanowanie prac
Wiemy już co nieco o firmie – możemy zatem przejść do określenia realnych planów.
- Dobór słów kluczowych – na ich podstawie będą formułowane dalsze szczegóły takie jak tytuły artykułów czy nagłówki w podstronach ofertowych.
- Tematy – muszą być atrakcyjne, żeby móc przyciągnąć uwagę jak największej liczby klientów.
Content plan – podsumowanie
Tworzenie content planu to proces wieloetapowy, na który składa się wiele czynników. Jest on indywidualny i wymaga czasu. Należy go więc dobrze przemyśleć oraz zebrać jak najwięcej możliwych informacji.
No Comment