Obecnie copywriting staje się coraz bardziej pożądanym zajęciem. Profesja ta ma wiele zalet, wśród których możemy wyróżnić głównie elastyczny czas pracy w zaciszu własnego mieszkania. Copywriter może pracować dla agencji reklamowej lub działać na własną rękę, wykonując zlecenia dla klientów. W przypadku tej drugiej opcji ważna jest nie tylko skuteczna reklama i dobre portfolio, ale wyznaczenie odpowiedniej stawki za napisaną treść. Poniżej przedstawiamy ceny copywriterów oraz czynniki wpływające na ich wysokość.
Jak rozliczać się za napisaną treść?
Zarabiając na pisaniu, powinniśmy wziąć pod uwagę fakt, że nasz zysk jest zależny od długości tekstu, jaki piszemy. Copywriter może ustalać stawkę na dwa sposoby. Pierwszy z nich to kwota za określoną liczbę wyrazów, np. 10 zł za 400 słów. Druga opcja to stawka za 1000 znaków ze spacjami. Obecnie coraz więcej copywriterów wybiera drugi wariant.
Ceny copywriterów – od czego zależą?
Istnieje kilka czynników, wpływających na ceny copywriterów. Wśród nich wyróżniamy:
- Research informacji – z reguły teksty pisane na podstawie samodzielnie zebranych treści są droższe niż artykuły na bazie gotowych źródeł.
- Poziom trudności tekstu – treści wymagające specjalistycznej wiedzy powinny być droższe.
- Termin realizacji zlecenia – im krótszy deadline, tym większa stawka.
- Rodzaj tekstu – istnieje kilka typów treści takich jak: artykuły blogowe, opis produktu lub teksty zapleczowe (zachęcające do kliknięcia linku przekierowującego na daną stronę internetową). Stawki poszczególnych rodzajów tekstów nieco się różnią.
- Poprawki – im więcej poświęcimy czasu odnośnie do pracy nad tekstem, tym więcej zarobimy. Dlatego poprawki również wpływają na wysokość zysku.
- Doświadczenie i umiejętności copywritera – im bardziej jakościowy tekst, tym większe zarobki. Dlatego zarobki copywriterów z dużym stażem pracy z reguły są większe.
Ceny copywriterów – ile obecnie wynoszą?
Jak już wspomnieliśmy wcześniej, ceny copywriterów zależą głównie od rodzaju tekstów. Obecnie najdroższe są artykuły eksperckie, których cena wynosi 20-100 zł za 1000 zzs. Drugie miejsce zajmują artykuły blogowe. Ich szacowany koszt to 10-60 zł za 1000 zzs. W przypadku tekstów zapleczowych przeciętna cena wynosi 8-25 zł. Najtańsze są opisy produktów/kategorii, których stawka to 4-16 zł.
Innym rodzajem treści są teksty na strony internetowe. W tym przypadku przeciętna cena wynosi 12-50 zł za 1000 zzs.
Podsumowanie
W profesji copywritera popularną metodą rozliczania za wykonane zlecenie jest stawka za 1000 zzs. Wysokość kwoty zależy od wielu czynników. Do takich uwarunkowań zaliczamy rodzaj i poziom trudności tekstu oraz czas realizacji zlecenia. Istotne są również umiejętności. Im bardziej doświadczony copywriter, tym większa stawka za 1000 zzs. Jednak dużo zależy od nas samych i naszego wkładu w wykonywaną pracę. Dlatego, jeśli podejmiesz kroki w celu rozwoju umiejętności z zakresu pisania tekstów, wówczas możesz liczyć na duży zysk. Wszystko w Twoich rękach!
No Comment