Niewątpliwie, dla laika określenie „algorytmy Google”, zasłyszane po raz pierwszy zabrzmi niejasno. A zastanawialiście się kiedyś, jak to się dzieje, że wpisując wybraną frazę do wyszukiwarki, Google podaje dokładnie takie rozwiązania jakich poszukujesz? To wszystko za sprawą algorytmów. W tym artykule, w sposób klarowny i zrozumiały, podejmiemy temat algorytmów Google, ich działania oraz funkcji.
Więc czym jest ten algorytm Google?
Algorytm Google to nic innego jak mechanizm, który określa trafność wyników wyszukiwania. Na jego podstawie wyszukiwarka może oceniać wartość stron internetowych, by potem wyświetlić je w określonej kolejności. Najprościej rzecz ujmując, jego celem jest uporządkowanie treści. Jednocześnie, algorytm Google ma znaczenie zarówno dla osób poszukujących informacji w Internecie, jak i dla posiadaczy stron www. Dostosowywanie treści do wymagań algorytmów związane jest z pozycjonowaniem stron internetowych, które ma na celu osiągnięcie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Jak działają algorytmy Google?
Dzięki algorytmom, Google jest w stanie odkryć i przeskanować istniejące, jak i nowo pojawiające się w sieci strony, następnie je zaindeksować, aby finalnie wyświetlić je w wynikach wyszukiwania na odpowiednie słowa kluczowe. Algorytm ten organizuje treści i sprawia, że użytkownik może znaleźć to, czego szukał. Tym sposobem Google tworzy jedną wielką bibliotekę, która zawiera ogrom treści.
Słowo o słowie kluczowym
A jak to się dzieje, że jesteśmy w stanie znaleźć cokolwiek w tej bibliotece? W tym miejscu pojawia się pojęcie tzw. słów kluczowych. Są to frazy, zdania lub równoważniki zdań, które wpisujemy w wyszukiwarkę. Trafnym wynikiem wyszukiwania jest obecność szukanych przez nas słów kluczowych na danej stronie internetowej.
Posłużmy się zatem przykładem: wpisując w wyszukiwarkę „kiedy lecieć na Islandię?”, wyświetlone zostaną strony zawierające słowa „Islandia”, „lecieć”, „jechać”, odmienione we wszystkich przypadkach, jednocześnie odpowiadające na pytanie kiedy faktycznie lecieć do Krainy Lodu i Ognia.
Przeczytaj również: Wyszukiwarka fraz kluczowych – wyposażenie copywritera
Klasyfikacja stron
W bezmiarze informacji zawartych w sieci, Google zazwyczaj proponuje optymalną odpowiedź już na pierwszej lub drugiej stronie wyników wyszukiwania. Pomyślnie, nie musimy przedzierać się przez bezkres odpowiedzi na nasze zapytanie. Na przydatność informacji wpływa zawartość strony (tekst, formatowanie) oraz jej stan techniczny. Znaczenie mają także linki prowadzone do danej strony.
Co Google bierze jeszcze pod uwagę, aby wyniki wyszukiwania były jak najbardziej skuteczne? Zagląda do historii wyszukiwania, ustawień przeglądarki, preferencji, zerka na lokalizację. Wyniki wyświetlane w wyszukiwarce Google są personalizowane.
Aktualizacje algorytmów Google
Google wykorzystuje wiele różnych algorytmów. Aby usprawnić ich działanie i skuteczność, istnieje szereg aktualizacji, wdzięcznie noszących nazwy zwierzaków. Nie sposób wymienić ich wszystkich w jednym artykule, jednak poniżej przedstawimy najważniejsze cechy kilku z nich.
-
Algorytm Panda
Celem algorytmu Panda jest rozpoznawanie stron z treścią o słabej jakości (niewielka ilość informacji, błędy gramatyczne) oraz stron nienaturalnie przepełnionych słowami kluczowymi.
-
Algorytm Koliber (Hummingbird)
Algorytm Koliber jest w stanie zrozumieć dłuższe i bardziej skomplikowane zapytania. Posłużmy się przykładem: fraza „kwiaty”, a fraza „wiosenne kwiaty na balkon”, pozwala lepiej zrozumieć potrzeby kryjące się za tym konkretnym zapytaniem użytkownika.
-
Algorytm Gołąb
Został stworzony z myślą o bardziej efektywnych, lokalnych wynikach wyszukiwania. Jest to swego rodzaju wyciągnięcie ręki w stronę użytkowników. Mieszkaniec Krakowa, wpisując w Google frazę „szewc”, zazwyczaj nie poszukuje usługi, która znajduje się w Lublinie.
Algorytmy Google – podsumowanie
Dzięki algorytmom Google, wyszukiwarka na pierwszym miejscu stawia treści wysokiej jakości, umieszczone na klarownych i funkcjonalnych stronach internetowych. Dla przeciętnego użytkownika Internetu jest to znaczne ułatwienie funkcjonowania w sieci, bez konieczności przedzierania się przez nieskończoność treści, często bezwartościowej treści.
Autor tekstu: Patrycja Majewska
No Comment